Nå kan det bli fjordbybane mellom Askøy og Bergen

Skal utrede nytt tilbud: Ekspressruten mellom Kleppestø og Bergen skal styrkes. Det skal også jobbes for lokale ruter fra steder sør og øst på Askøy., Foto: Christine Fagerbakke, AV

I fremtiden kan det bli båtruter fra Florvåg, Strusshamn eller Ask til Bergen.

Fra Askøy Venstre sitt program denne perioden:
“- Arbeide for at hurtigbåten mellom Kleppestø og Bergen får status som bybane.
– Jobbe for flere anløp – en intern bybane på sjø for Askøy.
– Jobbe for flere avganger og at båten går utover kvelden og i helgene.”

Dette er fremtidens løsning, mener Askøy Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Det er i hvertfall en av mulighetene som skal utredes. Askøy har nemlig fått innvilget 500.000 kroner i prosjektmidler fra Fylkesmannen til arbeidet med fremtidige samferdelsløsninger på Askøy. Søknaden skal ifølge Fylkesmannen sine nettsider ha vært på det dobbelte.

Rådmann på Askøy, Eystein Venneslan, kan avsløre at fokuset i arbeidet vil være en fjordbybane og at pengene skal gå til en prosjektleder som skal ansettes.

– Dette er egentlig en litt eldre sak som er tatt opp igjen. Slik jeg ser det ligger det litt i dagen at Askøy bør satse på båtruter inn mot Bergen. Jeg har allerede jobbet en del med dette. Det finnes mange gode intensjoner, men det er selvfølgelig en lang vei å gå ennå, sier Venneslan.

Satser: Rådmann Eystein Venneslan mener det er viktig at Askøy satser på å styrke båttilbudet mellom Askøy og Bergen.

FOTO: Anne Jo Lexander

Flere nye ruter

Han forklarer at tanken er at det som i dag skal være en ekspressrute mellom Kleppestø og Bergen, men at den skal styrkes med flere avganger. I tillegg er det ønske om flere lokale ruter, både sør og øst på øyen.

– Vi håper å finne en løsning øst på Askøy, men i første omgang er det mest realistisk å starte en ny rute sør på øyen. Dette skal være en lokal rute som har flere stoppesteder før båten kjører inn mot Bergen. Det vil være i Askøys interesse at bybanen i Bergen går over fisketorget. Da kan vi eventuelt få til en korrespondanse mellom bane og sjø.

Venneslan forklarer at det haster å komme i gang med prosjektet.

– Her må vi være på hugget. Vi ønsker å ansette en prosjektleder så snart som mulig slik at vi kan jobbe videre med planene. Vi må være bevisst på hva vi ønsker å oppnå overfor Hordaland fylkeskommune.

Schjelderup: Kjempespennende

Byrådsleder i Bergen, Harald Schjelderup (Ap), bekrefter at han har hatt møte med ordføreren og rådmannen på Askøy hvor en fjordbybane ble diskutert. Han legger ikke skjul på at han er tilhenger av en fjordbybane mellom kommunene.

– Helt overordnet vil jeg si at dette er kjempespennende og noe vi må jobbe videre med. Vi klarer ikke å presse alt inn på veiene. Derfor er dette veldig riktig måte å tenke på. Det er veldig gledelig at fylkesmannen har gitt støtte til prosjektet, sier han, og fortsetter:

– Bergen er opptatt av et godt naboskap med Askøy. Vi skal være en god samarbeidspartner. I tiden fremover har vi flere utfordringer som vi kan løse sammen. En fremtidig fjordbybane mellom Askøy og Bergen er noe vi er klare til å gå i nærmere dialog om. Her må vi sitte oss ned rundt et bord og diskutere hvilke rolle kommunene skal ha.

Schjelderup mener en fjordbybane kan bli et pilotprosjekt i regionen.

– Her må vi inkludere flere aktører. Vi må også få med fylket og næringsklyngen Maritime Clean Tech. Vi er beredt til å brette opp ermene.

Kilde: Nå kan det bli fjordbybane mellom Askøy og Bergen – Askøyværingen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**