Forslag om bedre medvirkning

Foto: Sveinung Bråthen

Venstres Espen Ophaug har sammen med Odd Einar Dørum fremmet forslag for bystyre om å styrke medvirkningen for byens innbyggere. – Innbyggermedvirkning er viktig fordi det gjør oss bedre i stand til å være gode representanter for innbyggerne, sier Ophaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Mange prosesser i Oslo kommune, som f. eks. skolebehovsplan, plan for idrettsanlegg, kommuneplan, større reguleringssaker osv. viser at Oslos innbyggere i for stor grad ikke klarer å henge med i kommunens planarbeid. Kommunale prosesser kan være vanskelige å forstå og vanskelige å få med seg. Det er vanskelig å vite når man skal sende inn sine innspill og hvor man skal sende dem.

Manglende medvirkning fra innbyggerne i lokaldemokratiet gjør at det fattes beslutninger som mange ikke har vært delaktige i. Beslutninger uten reell medvirkning kan føre til dårlige opplyste avgjørelser og dårlige beslutninger.

Venstre tror kommunen får bedre planer og en smidigere saksbehandling når innbyggerne reelt sett får mulighet til å medvirke på et tidlig tidspunkt. Derfor har vi fremmet forslag om å styrke medvirkningsprosessene i Oslo.

Vårt mål med dette forslaget er at Oslo skal bli best i verden på medvirkning. I dag er Danmark, særlig Århus og København, ledende på medvirkning. Vi har mye å lære av Danmark når det gjelder å snu prosessene slik at medvirkning skjer tidligere. Vårt system med korte høringsfrister og offentlig ettersyn er ikke godt nok, sier Espen Ophaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**