Mer bærekraftig samfunnsutvikling sammen med Røyken og Hurum

Utsikt fra Vardåsen mot Røyken og Hurum Foto: Ivar Knai - Asker Venstre

Vi som folkevalgte for Venstre mener at Asker bør slå seg sammen med Røyken og Hurum. Avgjørelsen har vært krevende. Vi må tenke i et 50-årsperspektiv og vurdere alt kommunen har ansvaret for.

Vi mener en sammenslåing vil gi en mer bærekraftig samfunnsutvikling i vårt område på sikt. En betydelig befolkningsvekst vil komme i de tre kommunene og kreve gode prioriteringer. Det som gjøres i hver enkelt kommune påvirker den andre i økende grad. Med sammenslåing kan vi få en mer helhetlig og kraftfull styring på hvor vi bygger boliger, utvikler transporttilbudet, verner natur og landbruksjord og tilrettelegger for næringsliv. Da blir vi bedre i stand til å møte de store utfordringene vi står overfor, som omstilling til lavutslippssamfunnet, press på natur og etablering av nye arbeidsplasser.

Heggedal stasjon på Spikkestadbanen, Asker
Heggedal stasjon på Spikkestadbanen. Foto: Tor A. Midtbø

Noen viktige prosjekter i den nye kommunen vil være en raskere og lengre Spikkestadbane, elferje på Oslofjorden, markagrense i Hurum og Røyken, tilrettelegging for grundere og grønt næringsliv og tettstedsutvikling med sjel. Med større tyngde regionalt og sterkere felles administrasjon får vi det til.

En betydelig befolkningsvekst vil komme i våre tre kommuner og den må vi møte med å tenke helhetlig og langsiktig

Vi vil videreføre det som fungerer bra i Asker i dag. Askers tilhørighet i en Akershus regionen og gode samarbeid med Bærum vil fortsette som før. Samtidig får vi nye forbindelser og muligheter mot Drammen og Buskerud, og til dels over fjorden til Østfold. Det vil gi nye impulser og muligheter for næringslivet i Asker. Færre kommuner vil også gjøre det lettere med felles løft i hovedstadsregionen – nødvendig for å være en internasjonalt attraktiv region.

Vi mener også at med en sammenslåing vil vi sette kommunen i stand til å levere bedre tjenester på sikt – både i «gamle» Asker og i Røyken og Hurum. Noen utfordringer framover er eldrebølgen, økt innvandring, digitalisering og nye kunnskapsmål i skolen. Med en større kommune vil vi få sterkere og mer attraktive fagmiljø innenfor de fleste områdene – kanskje noe av det viktigste for å utvikle bedre tjenester og forvalte de offentlige verdiene godt.

De tre kommunene har også mye å lære av hverandre og kan totalt sett tilby et bredere tjenestetilbud. Det er bra for helse og omsorgstilbudet i alle de tre kommunene, og gir muligheter for nye satsninger i skolen og barnehagene.

De tre kommunene har mye å lære av hverandre

Et viktig felles prosjekt i den nye kommunen vil være å ta tak i utenforskap og økende sosial ulikhet. Som større kommune kan vi få økt ansvar for enkelte oppgaver, blant annet innenfor barnevern og psykisk helse og løse disse nært der folk bor.

Vi vil riktignok få en større organisasjon med potensielt sett mer krevende kommunikasjon på tvers av enheter. Det kan gi stordriftsulemper, men ikke nødvendigvis. En større organisasjon kan fungere godt dersom vi bygger en organisasjonskultur blant kommunens ansatte som fremmer samarbeid, åpenhet og løsninger på tvers.

En større organisasjon kan fungere godt dersom vi bygger en kultur blant kommunens ansatte som fremmer samarbeid, åpenhet og løsninger på tvers.

Hva så med det som er bra med Asker i dag – vil vi miste det med en sammenslåing? Vi vil miste noen fordeler av å være en geografisk kompakt kommune, hvor alle i kommunen har kort vei til kommunesentrumet og kan lett møtes. I en ny kommune må vi få til arrangementer og tradisjoner som gir felles tilhørighet for alle i den nye kommunen. Dessuten må vi organisere kommunens tjenester slik at nærhet og lokalkunnskap i størst mulig grad videreføres. En fortsatt sterk satsning på folkehelse, kultur, idrett og frivillighet er det stor oppslutning om i alle de tre kommunene.

Pyramiden. Foto: Tor A. Midtbø
Pyramiden i Asker sentrum. Foto: Tor A. Midtbø

Det vi i Venstre er bekymret for er lokaldemokratiet i en ny stor kommune. Et levende lokaldemokrati er en bærebjelke i en god samfunnsutvikling. Det skapes gjennom medvirkning på mange arenaer og nærhet mellom folk og folkevalgte. Vi mener at antall kommunestyrerepresentanter er for få i den intensjonsavtalen som er inngått. I intensjonsavtalen er det foreslått 55 mot dagens 47 i Asker. Vi mener at det trengs mer enn 8 nye kandidater for å skape god representasjon i den nye kommunen. Vi har foreslått 61 representanter fordi det vil øke sjansen for god kontakt mellom velger og folkevalgt og øke sjansen for lokalkjennskap til hele kommunen for det nye kommunestyret. Da sikrer vi at den nye kommunen komme inn i et godt spor og får god oppslutning. Vi skal etablere nærmiljødemokrati-ordninger, men det vil ta tid. Når disse er godt etablert etter en eller to perioder, kan vi se på om kommunestyret bør reduseres.

Et levende lokaldemokrati er en bærebjelke i en god samfunnsutvikling.

Innbyggerundersøkelsen viser at det ikke er noen stor entusiasme blant Askers befolkning for en sammenslåing, og endel er sterke motstandere. Når vi nå velger å gå for sammenslåing er det fordi vi mener det er tungtveiende gode grunner for det. I tillegg kommer at det er en klar folkelig oppslutning om sammenslåing i Røyken og Hurum. Det bør vi i Asker også ta hensyn til.

Vi i Venstre har respekt for de mange som føler en sterk tilhørighet til Asker i dag og mener at den nye kommunen vil bli for stor. Vi tror imidlertid at på sikt kan den nye kommunen føles like naturlig som en geografisk enhet som Asker i dag. Det vil ta tid og kreve aktiv innsats fra politikere å bygge en ny kommune som folk føler seg hjemme i og er fornøyd med. Vi må ikke glemme at kanskje det som har mest å si for om en sammenslåing blir bra eller ikke, er hvordan den nye kommunen blir styrt. Vi i Venstre har tro på og vil gripe de mange mulighetene den nye kommunen gir for en mer bærekraftig samfunnsutvikling og bedre tjenester.

Venstres kommunestyregruppe,

Marit H. Meyer