Ulovlig i Drøbak? Ikke nå lenger

Dette serveringsstedet kunne ikke ligget i Drøbak, før nå., Faksimile - TripAdvisor

Før var det forbudt å drive kombinert vinbar og bokhandel i Drøbak. For dumt, tenkte Venstres Line Stokholm.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Andre steder i verden kan du komme inn i en bokhandel og få servert et glass vin mens du kikker på bøker. Det er ikke uvanlig å kombinere serveringssteder med annen salgsvirksomhet. I Drøbak har det imidlertid vært forbudt helt til Hovedutvalg for oppvekst, omsorg og kultur (OOK) etter forslag fra Venstre ryddet forbudet av veien når de alkoholpolitiske retningslinjene ble behandlet. Frogn kommunestyre gjorde det endelige vedtaket 20.06.2016, og det er nå fritt frem for å søke om kreative serveringskonsepter i byen.

-Hensikten med vårt forslag er å gi mindre virksomheter i kommunen flere ben å stå på, sier Stokholm. Bokhandel med kaffe- og vinbar er et eksempel på virksomhet som ikke er uvanlig utenfor Norges grenser. Kanskje kunne en slik løsning gjort det mulig for en bokhandel å overleve i Drøbak sentrum.

Venstre fremmet i OOK forslag om endringer i rådmannens forslag til retningslinjer når det gjelder skjenking på steder der man ikke anser det som en naturlig del av konseptet, og når det gjelder virksomheter hvor serveringstilbudet er begrenset til baker-/konditorvarer.

-Vi mener også at et bakeri/konditori som selger varer som kan spises på stedet burde gis anledning til å skjenke hvis de ønsker det, sier Stokholm.

Venstre i Frogn har i en årrekke jobbet for et regelverk som gjør det enkelt og forutsigbart for de som skal leve av å drive serveringssteder. Så lenge man tilfredsstiller kravene og følger reglene mener Venstre at det bør være like regler for alle i bransjen. En opprydding i uforståelige begrensninger har vært viktig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**