Venstres programforslag: 70% statlig finansiering av store kollektivprosjekter i Oslo

Foto: Sveinung Bråthen

Torsdag ble Venstres utkast til stortingsvalgprogram frem. Venstres gruppeleder i Oslo, Guri Melby er svært fornøyd med at programkomiteen går inn for 70% statlig finansiering av store kollektivutbygginger i storbyene. –Det vil bety svært mye for Oslo, mener Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Hun har selv sittet som nestleder i programkomiteen. Melby viser til at Venstre tidligere har vedtatt dette, men at det nå for første gang kan komme inn i programmet. –Oslo og flere andre byer skal gjøre omfattende kollektivløft fremover. For å sørge for god fremdrift i de prosjektene er vi avhengige av at staten tar sin del av kostnaden, sier hun.

Melby viser til at flere partier mener staten skal bidra med midler, men mener Venstre nå slår fast den mest forpliktende formuleringen. –For eksempel sier Arbeiderpartiet «inntil 70%» mens flere andre sier 50%. Det er veldig bra og offensivt at Venstres programkomité slår fast at det skal være 70», sier hun.

De neste årene skal Oslo blant annet bygge ny sentrumstunnel for t-bane og t-banelinje til Fornebu. –Vi trenger tydelige forpliktelser for å sikre disse prosjektene i god tid før kapasiteten er helt sprengt, og uten statlige forpliktelser er det nesten umulig for oss å ha fullt trykk på disse prosessene, sier Melby. Nå utfordrer hun de andre politikerne i Oslo til å sørge for at deres partier går inn for lignende formuleringer. –Med tverrpolitisk enighet rundt det statlige bidraget vil det være mye enklere å gjøre de lokale forpliktelsene knyttet til planlegging og utredning i forkant, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**