Nei til forbud av hijab i skolen!

BBC

I Drammens Tidende den 6.9. kommer FrPs Jon Helgheim med en tipunktsliste, som han mener vil tiltrekke seg mer resurssterke tilflyttere. Et av forslagene til FrP er å forby bruk av hijab i drammensskolen. Forslaget isolert sett, er ikke overraskende i seg selv. Det har FrP ment lenge. Det som er oppsiktsvekkende, og bekymringsfylt, er koblingen Helgheim gjør mellom resurssterke innbyggere og barn som bruker hijab. Når ett av dine virkemidler for å få flere resurssterke til å flytte til Drammen er å forby bruk av hijab i skolen, er holdningen din at muslimer generelt ikke er resurssterke. Slike holdninger er skremmende og sterkt bekymringsfulle, og er holdninger Venstre på det sterkeste tar avstand fra. At slike holdninger finnes i et parti som til stadighet klager på at integreringen ikke er god nok, viser at partiet ikke forstår ordene integrering, toleranse, medmenneskelighet og religionsfrihet.

Integrering kommer aldri til å fungere ved hjelp av mangel på respekt for andres religion og livssyn.

Religionsfriheten er grunnlovsfestet i Norge. De som bruker hijab opplever bruk av hijab som en del av deres religion. Vi som majoritet kan ikke vedta hva andre legger i sin religion. Ei heller kan vi bestemme innskrenkinger i utøvelse av enkeltindividenes religionsutdøvelse, utover å kreve at man følger norsk lov. Gjør man det, er man godt på vei inn i et illiberalt og intolerant samfunn.hijab

Venstre ønsker et åpent, liberalt og romslig samfunn der vi gjerne tar kraftfulle debatter både om verdier og alle andre samfunnsspørsmål. Lovpåbud og forbud ønsker vi derimot å reservere for situasjoner der det er fare for krenking av liv, helse og grunnleggende menneskerettigheter.

Hvilke klær og eventuelle religiøse symboler som elevene har på seg på skolen er ikke et forhold som roper på lovregulering. Om en elev bruker hijab i skolen har ingenting å si for kvaliteten på undervisningen eller sikkerheten til andre på skolen. Det forteller heller ingenting om barnet kommer frå et resurssterkt hjem eller ikke.

Religiøse holdninger har gjennom alle år preget klesdrakten både til voksne og barn. Det kan ikke være noen tvil om at når barn i småskolen bærer hijab, så er det fordi foreldrene ønsker det. Alle foreldre klær barna ut fra sine prioriteringer og sin overbevisning. Vi kan like det eller ikke, men slik er det og slik må det være i romslig, demokratisk samfunn.

Asgeir Osnes

Leder Drammen Venstre