Buskerudpakke 2 er en sårt trengt miljøpakke

ba.no

Drammen Venstre støtter Buskerudpakke 2, og mener det er på høy tid at det blir tatt grep i Drammen for å gjøre bylufta og trafikkflyten bedre.

bompenger
Luftkvaliteten i Drammen er noe av det dårligste i landet. Likevel har flertallet i Drammen til nå ikke villet gjøre noe med det, fordi man har skjønt for lenge siden har skjønt at det ikke blir noen tiltak uten bompenger. Bompenger er upopulært, og det betyr tap av stemmer. Da har man heller valgt å stikke hodet i sanden, enn å innse at det haster å få gjort noe med problemet. Det kalles feighet. Men da er det også på sin plass å rose flertallet av dagens politikere for å gå inn for den pakken som foreligger. Velkommen etter.

 

Målet med pakken er ikke bare å få inn penger, men også å få til et mye bedre kollektivtilbud. Derfor vil en del av pengene fra bommene gå til kollektivsatsing. Man må få flere over på kollektiv, sykkel, eller apostlenes hester. Da må fremkommeligheten for disse bli kraftig forbedret, og frekvensen på bussavgangene må økes. Da trenger vi flere sykkelveier, nye veier, miljøfelt i Rosenkranzgaten og færre biler på veien.

 

Det er også et mål at flest mulig av de som må bruke bil kjører el-biler. Derfor blir det gratis for el-biler å passere gjennom bommene. Venstre vil derfor forlenge de fordelene el-bilene har i dag, slik at det fortsatt blir gratis parkering for disse på kommunale parkeringsplasser også etter 1. januar 2017.

 

Å prestere å si at den foreslåtte pakken fører til at beboere i to bydeler blir utestengt fra byen fordi de må betale noen kroner i bompenger, blir lite seriøst. Prinsippet om at forurenser skal betale må gjelde også i Drammen slik som i resten av Norge. I Oslo har man hatt bompenger inne i byen i en årrekke. Et av resultatene av det, er et veldig bra kollektivtilbud som stadig flere benytter seg av.

 

Det er ikke «bilhatere» i Drammen som er problemet, men et Drammen Frp og Sp som er helt ute av takt i forhold til realitetene når det gjelder miljø, klima, byutvikling og trafikk. Det er et nesten samlet Storting som står bak prinsippet om at forurenser skal betale, og at veiutbygging skal foregå med brukerfinansiering. Det er et uttalt prinsipp fra stortingsflertallet, at all vekst i persontransport i større byområder må dekkes gjennom gange, sykkel og kollektivtrafikk.

 

Det er tvingende nødvendig å få på plass et grønt skifte i norsk politikk. Venstre har i lange tider krevd at skatter og avgifter skal brukes i miljøets tjeneste. Man skal ha skatt og avgifter på det man vil ha mindre av, og skattelette på det man vil ha mer av. Derfor må det koste å kjøre bil som går på fossilt brennstoff, men billigere å kjøre miljøvennlig. Målet med bommer er ikkje økte inntekter til det offentlige, men et bedre miljø. Med Venstres politikk vil folk få skattelettelser ved å velge miljøvennlig. Det er en god bærekraftig politikk.

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**