Innspill til skolebruksplanen blir ikke vurdert

Foto: Anne Jo Lexander, AV

Hva vil vi egentlig med høringer?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I flere tilfeller har Venstre tatt opp hvordan vi behandler tilbakemeldinger på planer, budsjetter og dokumenter vi legger på offentlig høring. Som eksempel: Når vi lager planer for hvordan vi skal bruke arealet på Askøy, som for Kleppestø-området som er den mest kjente saken fra de siste årene, så legger vi forslag til plan ut til høring.

På den måten kan alle berørte parter kan uttale seg om forslaget, også de som ikke er direkte berørt. Vi som samfunn har som ambisjon å få en så godt belyst plan som mulig for at resultatet skal bli så godt det lar seg gjøre. For å få dette til må vi forholde oss til de innspillene som kommer. Vi må drøfte, kommentere og gjøre oss opp en mening om det som blir spilt inn. Bør det bli endringer på bakgrunn av innspillene eller ikke.

Slik er det også i skolebruksplanen. Her er det mange engasjerte parter og som har noe å melde. Når vi sist i utvalget hadde endringer til planen opp til politisk behandling ble det stilt en del spørsmål. Et av disse var om hvorfor høringssvarene ikke var behandlet av administrasjonen og hvorfor disse ikke var kommentert.

Da fikk jeg til svar «at det ikke var tid til dette». Altså vi har ikke tid til å behandle innspillene ordentlig. Dette ble jeg oppbrakt over og kan ikke forsvare at vi ikke skal ta oss tid til en trygg og god behandling av innspill. Jeg fremmet derfor forslag om at «Saken sendes i retur til administrasjonen slik at man får svar på høringsuttalelser som er kommet i saken.».

Dette stemte de øvrige politikerne i utvalget mot med den begrunnelse at det ikke var tid til å sende disse til administrasjonen og få kommentert innspillene for så å få saken opp i utvalget igjen. Vi hadde det altså for travelt siden endringer i planen vil resulterer i endringer i investeringsbudsjettet som skal vedtas i desember.

Dette er ikke godt nok. Vi kan ikke ha det så travelt at vi ikke kan få en vurdering av innspill til en plan. Da risikerer vi at det føre gale fram. Og på denne planen har det vært arbeidet med lenge og vi har tid.

Men det er ikke første gang jeg mener skolebruksplanen blir hastet framover.

I juni 2013 da vi vedtok den skolebruksplanen vi nå gjør endringer på, mente Venstre at det burde arbeides videre med planen slik at vi kunne få svar på en del spørsmål om innholdet. Det var det ikke stemning for da og ikke nå. I stedet endte vi opp med en plan vi har gjort endringer på så å si kontinuerlig. På første møte etter vedtatt plan i 2013 kom det endringer. Alle disse endringene gjør det vanskelig, for min del, å slå fast hva som faktisk er gjellende plan.

Jeg mener vi bør ta oss tid til å gjøre jobben, da hele jobben slik at vi får en god plan. En plan hvor vi med størst mulig treffsikkerhet sikkerhet kan levere skoler til Askøy sin befolkning i mange år framover. Man bygger og driver tross alt skoler i et langt perspektiv. For å gjøre dette må vi også ta oss tid til å drøfte de innspillene som kommer på en bedre måte.

Arild Raftevoll

Gruppeleder Askøy Venstre

Dette innlegget ble publisert i Askøyværingen, torsdag 6. oktober 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**