Uttalelse: Sandermosen stasjon må gjenåpnes for persontrafikk og sikres for kulturformål

Foto: Stig Morten Skjæran

I hovedstyremøtet 11. oktober vedtok Oslo Venstre å gjenåpne Sandermosen stasjon for persontrafikk og kulturformål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Sandermosen stasjon ble tatt i bruk i 1909, blant annet for at Oslos befolkning lettere skulle komme seg ut i marka. Mellom 1993 og 2016 ble stasjonsbygningen disponert av Stiftelsen Kulturpunktet for ulike kulturarrangementer. Ordinær persontrafikk på Sandermosen stasjon stoppet i 2006, men inntil Kulturpunktet flyttet ut 2016 stoppet toget ved stasjonen i forbindelse med kulturarrangementene.

Kulturarrangementene ved Sandermosen stasjon var godt besøkt. Derfor vil det være en stor fordel for kulturlivet hvis Sandermosen stasjon kan gjenoppstå som kulturinstitusjon. Siden bygningen er verneverdig, vil det lettere kunne forplikte framtidige leietakere dersom det stilles krav til at bygningen brukes til kulturformål.

Sandermosen stasjon ligger også godt til rette som utgangspunkt for turer i Marka. Dersom det legges bedre til rette for at Oslos innbyggere kan bruke toget som transportmiddel for å komme seg ut på tur i marka, vil dette være et verdifullt bidrag til miljøet, siden bilbruken kan reduseres. Sandermosen stasjon bør derfor gjenåpnes for persontrafikk i helger og utenom rushtrafikken i ukedagene.

Oslo Venstre vil at

• Oslo kommune erverver eller sikrer seg disposisjonrett over eiendommen fra eieren ROM Eiendom AS
  • Det åpnes for togstopp ved behov på Sandermosen stasjon.
  • Sandermosen stasjon sikres for kulturformål. Det må legges til rette for at foreninger etc. kan etablere et kulturtilbud for byens befolkning der.
  • Det legges til rette for serveringstilbud i helgene på Sandermosen stasjon, i stasjonsbygningen og/eller i kioskbygningen utenfor.

Vedtatt av hovedstyret i Oslo Venstre 11. oktober 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**