Et kraftig løft for Munchs kunst

Foto: Vidar Sandnes

I dag legges grunnsteinen for nytt Munch-museum i Bjørvika. Det er en historisk dag for Oslo, og en veldig stor dag for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Det tok ni år fra Venstre gikk inn for Munch i Bjørvika til vi fikk flertallet i bystyret med oss. Da Kjell Veivåg fra Venstre foreslo Munch til Bjørvika i 2005, fikk det kun Venstres stemmer. Men vi ga ikke opp kampen for at Munchs kunst skulle få et nytt og verdig hjem.

Det nye Munch-museet kommer til å prege byen i lang tid, og Oslo vil ha glede av det i mange generasjoner fremover. Edvard Munchs gave til Oslo er det vår oppgave å forvalte, både når det gjelder konservering og lagring, men også på en slik måte at den kan formidles til et bredt nasjonalt og internasjonalt publikum. Det er en oppgave vi i Venstre tar på alvor.

Med Lambda får Munchs kunst museet den fortjener – et kraftig løft for Munchs kunst – og for Oslo som kulturby. Det nye museet vil gi gode lokaler for konservering, forskning og formidling. Med sin uvurderlige samling og sitt nye bygg vil det nye Munch-museet være sterkt posisjonert for å tiltrekke seg og ta imot viktige utstillinger, som kan bidra til en dypere forståelse av Edvard Munchs kunst, men som også vil styrke byens kunsttilbud og den generelle kunstinteresse.

I dag legges den første steinen. Gratulerer, Oslo!

Guri Melby
gruppeleder i Oslo Venstre