Dette holder rett og slett ikke

Universitet i Agder, Campus Grimstad, Foto: Universitetet i Agder

Mandag gjestet Petter N. Toldnæs Grimstad, og var med å arrangere et åpent møte med ham og Ingvild W. Thorsvik. Tirsdag følger han opp Grimstad-visitten med et godt innlegg i Grimstad Adressetidende om midler til UiA i statsbudsjettet. Vi trenger en Venstre-Sørlending på Stortinget fremover.

Under følger leserinnlegget fra tirsdagens Adressa. Ført i tastaturet av Petter N. Toldnæs.

Grimstad trenger universitet – og universitetet trenger Venstre.

Vi har fått fasiten på regjeringas satsning på Universitetet i Agder: 20 millioner i kutt, ingen midler til Mechatronics Innovation Lab (tidl. Sørlandslaben), ingen midler til utbygging og ingen midler til nyskapning. Det holder rett og slett ikke! De neste ukene vil Venstre jobbe dag og natt for å gi universitet til helt nødvendige satsninger.

I Venstre rister vi på hodet av dette budsjettet. Høyre er normalt opptatt av både høyere utdanning og forskning, men i kampen om kronene er det kunnskapsmiljøene som taper.

Å endre finansieringen slik regjeringa har gjort innebærer en stor overføring fra høyskoler og de nye universitetene til de såkalt gamle universitetene.

Konsekvensen for UiA, en av landsdelens aller viktigste miljøer for verdiskapning og omstilling, er 20 millioner kroner mindre. Nå legges det opp til konkurranse. På grunn av en historisk skjevhet i finansieringen, starter UiA ikke på den samme startstreken som de gamle universitetene. Det skyldes at de over tid har fått en mye bedre finansiering. Derfor er det ekstra provoserende at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen gjør det på denne måten slik at de med dårligst finansiering kommer enda dårligere ut.

I forrige valgkamp var det bred enighet på borgerlig side om å få ny regjering som kunne løfte fram finansieringen av UiA. Er regjeringens representanter fra Agder fornøyd med kutt og manglende satsning, eller venter de at Venstre skal ordne opp i budsjettforhandlingene?

Det er tydelig at det er Venstre som nå må ta kampen for å styrke UIA videre og å sikre Sørlandslaben. Den kampen er vi klare for å ta. De nye arbeidsplassene som må skapes på Sørlandet er avhengig av storsatsning på teknologi og kunnskap. Den satsningen er Venstre klare for å levere.

Førstekandidat Agder Venstre 2017, Petter N. Toldnæs

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**