Bilkollektiv i Asker i 2017!

Marit H. Meyer, Njål Vikdal og Gro Buttingsrud Martnes i Asker Venstre
Marit H. Meyer, Njål Vikdal og Gro Buttingsrud Martnes i Asker Venstre, Foto: Ingvild T. Vevatne

Kan man klare seg uten egen bil i Asker? Asker Venstre tror det er på tide å prøve ut ordninger slik at flere kan ta det valget. Ved å erstatte egne tjenestebiler med abonnement i bilkollektiv vil Asker kommune demonstrere grønne innkjøp i praksis og bidra til å etablere bilkollektivordninger i Asker.
Bilkollektiv er den raskest voksende formen for bileierskap for unge familier i Oslo. Familier som bor kollektivnært og butikknært oppdager at det å eie en egen bil ikke lenger er nødvendig. Man kan heller plukke en bil opp på veien hjem for å handle på IKEA noen timer, eller dra på hyttetur i helga. Et fleksibelt bilhold koster i snitt 10 000 kroner i året i Oslo. Og med bilkollektiv kan nye leilighetsprosjekter bli opptil 200 000 kroner billigere.
Er dette mulig i Asker? Det er på tide å prøve.

Asker Venstre foreslår derfor, i budsjettet for 2017, at Asker kommune gjør et innovativt innkjøpsinitiativ for å fremme bilkollektivordninger. Asker kommune kan erstatte noen av sine tjenestebiler, som ikke brukes helger og kvelder, med et abonnement i et bilkollektiv som etablerer en base i Asker. Da kan kostnadene gå ned for Asker kommunes bilbruk. Askers kommune vil da som kommune bidra til å redusere risikoen for etableringen av bilkollektiv i bygdekommunen. Hvis det finnes tyve familier som blir ivrige bilkollektivbrukere så er forretningsmodellen etablert i Asker og kan spres seg fra Asker Sentrum til Billingstad/Holmen, Heggedal, og Borgen.
Mange av oss trenger fortsatt bilen. Men mange, som har godt kollektivtilbud, kan spare mye penger, tid på vedlikehold, nærmiljø og klima ved å dele på bilen.

Marit H. Meyer og Njål Vikdal, Asker Venstre

Artikkelen sto på trykk i Budstikka 23. november 2016

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**