Et idrettsbudsjett for topp og bredde i hele byen

Design: Baard Salvesen, Venstre

Sammen med miljø og skole er idrett et av de største satsingsområdene i Venstres budsjettalternativ. Både topp- og breddeidretten har behov for nye anlegg i Oslo. Mens byrådet skrinlegger og utsetter flere planlagte utbygginger på ubestemt tid, legger Venstre inn midler til å realisere flere nye anlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

– Vi må gjennomføre planlagte prosjekter som Åsland skytebane, Frogner idrettshall og Valle Hovin skøytehall, men vi må også planlegge nye anlegg. I en by som vokser så raskt som Oslo er det ingen grunn til å ikke allerede nå starte planleggingen av flere kunstgress og flerbrukshaller, sier gruppeleder Guri Melby, og peker på at særlig indre by har et stort behov.

Melby er ikke overrasket, men svært skuffet over at byrådet også setter områdebadene i sør og vest på vent.

– Hele bystyret har vært enige om å bygge disse badene, men byrådet mener det blir for dyrt og forsøker derfor å skyve på dette tid. Badene blir ikke billigere om man venter og byens befolkning trenger et bedre svømmetilbud nå. Derfor prioriterer vi prosjektering av både områdebad sør og vest i vårt alternativ, sier Melby.

Hun peker også på at toppidretten må ha en plass i Oslo. –Derfor er det særlig skuffende at byrådet nedjusterer ambisjonene for Tøyenbadet, slik de gjorde med Jordal amfi. I tillegg mener jeg byrådet kaster bort en stor mulighet når de ikke ønsker X-games velkommen tilbake til Oslo. For bare åtte millioner kan vi få X-games skate til Skur 13, et fantastisk anlegg og en fantastisk profileringsmulighet for byen, sier Melby.

De viktigste postene er:

• 8 millioner til å arrangere X-games skate i Skur 13
  • 2 millioner til Nordre Åsen idrettspark
  • 2 millioner til prosjektering av flerbrukshall på Tøyen
  • 25 millioner til realisering av Åsland skytebane
  • 100 millioner til realisering av Valle Hovin ishall
  • 12 millioner til nye kunstgress i indre by (øst og vest)
  • 6 millioner til videre arbeid med områdebad
  • 3 millioner til videre arbeid med Frogner flerbrukshall