Venstre mener byrådets grep er riktig og nødvendig

Fremtidens byer, Internett
I går kveld ble det klart at byrådet hever kontrakten med Veireno og overtar renovasjonstjenestene i kommunen fra og med i dag, mandag. Venstres gruppeleder i bystyret, Guri Melby, støtter byrådets avgjørelse, og mener byrådet fremover må sørge for en tettere oppfølging av renovasjonen i Oslo.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

-På nåværende tidspunkt er dette et helt nødvendig grep, og jeg ser ingen andre muligheter, sier hun.
Melby mener det var riktig av byrådet å utrede alternativer til å fortsette kontrakten med Veireno etter at problemene med selskapet vedvarte ut over den planlagte innkjøringsfasen.
-Men jeg må si at jeg synes dette kommer veldig sent. Det har tatt lang tid for byrådet å skjønne alvoret i denne situasjonen, og det gjør med bekymret. I denne saken opplever jeg at en samlet opposisjon i bystyret har vært mer opptatt av å bedre situasjonen enn byrådet selv har vært. For Venstres del virker det rett og slett som om byrådet ikke har fulgt godt nok med, sier hun.
Melby viser til at opposisjonspartiene i bystyret har stilt flere spørsmål og hele tiden søkt å få mer informasjon om utviklingen i saken. Hun mener byrådet har unnlatt å informere bystyret om flere viktige forhold.
-Mesteparten av informasjonen om renovasjonssituasjonen har bystyret fått fra media. Det mener jeg er svært problematisk. Vi har hele tiden vært opptatt av å få alle kort på bordet og det er derfor vi ønsket og fortsatt ønsker en kommunerevisjon av hele prosessen fra anbudet ble lyst ut og frem til i dag, sier hun.
Melby viser også til at hun, sammen med Eirik Lae Solberg (H), har tatt initiativ til en høring for å få mer informasjon. Nå håper Melby at byrådet kommer til å følge opp avfallshåndteringen tettere.
-Når Dagbladet har mer informasjon om hva som har foregått i Veireno enn ansvarlig byråd, er det åpenbart at det har vært for svak politisk kontroll, avslutter hun.
Les flere kommentarer fra Melby i denne Aftenpostensaken:
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**