Styrk reiselivet i Lillesand

Foto: Mona Lindseth / Venstre

Lillesand har mange gode drivere av kafeer, overnattingssteder og restauranter, og vi har mange ildsjeler som driver ulike næringsvirksomheter. Venstre er allikevel bekymret for manglende satsning på reiseliv og utvikling av hele kommunen som et attraktivt reisemål for norske og utenlandske turister.

Lillesand

Bakgrunn
Grimstad har i dag mer enn 2,6 årsverk dedikert til turisme, og bystyrets flertall har kuttet bevillingene til turisme ned til nesten ingenting.
Lillesand er en av Norges mest attraktive hyttekommuner, og vi har et stort potensiale til å tiltrekke oss mange flere korttidsbesøkende. Det totalte turistkonsumet i Norge var på 151,5 milliarder i 2014, og næringen er i kraftig vekst. Med lav kronekurs er vi også mer konkurransedyktige enn på lenge.

Det er mye godt samarbeid gjennom Usus og Visit Sørlandet, men Lillesand bør både ha en egen strategi for å tiltrekke oss flere besøkende – og vi må ha folk som betjener turistene i sesongen.

Det kommer heldigvis private tilskudd til, slik at ferierende i år kan leie båter, og det er jobbet med å sikre videre drift av M/B Øya. Det er også opprettet en nettportal og et tilbud med gratis trådløst internett, som gir mange muligheter for næringslivet i sentrum.

Gjennom sentrumsplanen har vi en plan for hvordan selve byen skal bli mer attraktiv og få et mer variert tilbud, men vi har ingen plan for hvordan vi skal klare å videreutvikle hele feriekommunen Lillesand.

I tillegg til flott skjærgård, unike uthavner og en stolt kulturhistorie, er det også mulig å utvikle nye attraksjoner for å tiltrekke oss flere turister. Andre kommuner på Sørlandet har fått hytter i trærne, flytende svømmebasseng og eksotiske dyr, men vi kan finne nye, egne attraksjoner i tillegg til eksisterende.

Spørsmål
1. Vil ordføreren ta til orde for å utvikle en plan for felles og langsiktig utvikling av reiselivet i Lillesand?
2. Vil ordføreren bli med på en satsning for å styrke reiselivet i Lillesand?

Petter N. Toldnæs (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**