Bergvang gård tildeles Asker Venstres miljøpris

Bergvang gårds eiere Sven-Erik Gullbekk og Eileen Strøm fikk litografi av Egil A Egebakken overrakt av Asker Venstres leder Njål Vikdal., Foto: Asker Venstre

Bergvang gård er tildelt Asker Venstres miljøpris for 2017 for sitt gründerarbeid med bærekraftig kortreiste opplevelser for barn og unge på en økologisk drevet bondegård. Bergvang gård viser hvordan norske bønder finner nye næringsveier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Man trenger ikke å reise langt for å få spennende og interessante opplevelser. På Bergvang gård, i naturskjønne omgivelser inntil landskapsvernområdet ved Semsvannet, kan man oppleve både eksotiske dyr og drift av bondegård. Bergvang gård er et eksempel på en levende gård hvor Sven-Erik Gullbekk og Eileen Strøm har utvikler et bredt tilbud til barn, unge og voksne.

De har revet de gamle drivhusene og bygget om Bergvang til den moderne besøksgården vi ser i dag. Utviklingen pågår kontinuerlig, med stadig flere dyr og publikumstilbud og tilbakeføring til et levende småbruk som drives miljøvennlig og omstiller steg for steg til økologisk drift.

Bergvang er også et godkjent avlastningstilbud for barn og unge som tilbyr et aktivt småbruks- og friluftsliv med rideturer, hundekjøring med slede og vogn, snørekjøring, fisking, teltturer, dyrestell med mer. Bergvang har mange eksotiske og spennende dyr: lamaer, alpakkaer, høylandsfe, minikyr, spelsauer, ursauer, pelssauer, esler og en påfugl. I tillegg har man islandshester, shetlandsponnier, dølahest, islandshunder, huskyer, katter, høns, gjess, kaniner og en bikube.

Bergvang er et strålende eksempel på hvordan norske bønder og gründere skaper nye verdier i sitt lokalmiljø med sterkt fokus på både menneskenes og naturens verdier. 2017 er FN-året for bærekraftig turisme for utvikling.

Prisen er et litografi «Vårløsning», av Asker-kunstneren Egil A. Egebakken.

Om Asker Venstres Miljøpris:

Asker Venstres miljøvernpris har en lang tradisjon for å prise organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner som gjør en innsats for miljøet. Tidligere vinnere av prisen er blant annet Ivar Knai, Åstad og Berger gårder, Asker Turlag, Cambi, Asker produkt, Nakuhel, Askeladden tur-orientering og Asker husflidslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**