Venstre – på lag med framtida

Norge trenger mer grønn, raus og liberal politikk. Venstre vil føre en politikk som prioriterer kunnskap, fordi alle barn fortjener en god skole. Vi vil føre en politikk som tar vare på miljøet, fordi miljøet handler om vår felles framtid.

Framtida er grønn

De politiske valgene vi tar i dag, vil påvirke framtidige generasjoners muligheter i livet. Vi må løse klimaproblemene, slik at de som er barn og ungdom i dag, kan vokse opp i en verden som er bedre enn den var i går. Vi har vernet Lofoten, Vesterålen, Senja, Jan Mayen, iskanten, Skagerak og Mørefeltene mot oljeutbygging. De siste årene har vi tatt de første stegene i retning av det grønne skatteskiftet som Venstre har etterlyst i mange år.

Utdanning for alle

Vi må skape arbeidsplasser som vi kan leve av i generasjoner framover, og vi må sørge for at alle får en utdanning som møter framtidas utfordringer. Venstre har vært pådriver for satsingen på å redusere fattigdom i barnefamilier, som inkluderer gradert foreldrebetaling i barnehager og SFO, gratis kjernetid, og styrking av skolehelsetjeneste, psykisk helsetilbud og kommunalt barnevern. Venstre vil gjøre det enklere å starte en bedrift og vi vil sikre sosiale rettigheter for selvstendig næringsdrivende.

Tilgang til fellesskapet

I vår tid står kampen fremdeles om å bekjempe utenforskapet, selv om Norge har blitt et mye rikere land de siste tiårene. Vi har fremdeles et ansvar for å ta vare på de som av ulike årsaker trenger en hjelpende hånd fra samfunnet. Det kan være familier med dårlig råd, elever som faller utenfor i en krevende skolehverdag, eller flyktninger som har forlatt hjemlandet sitt på grunn av krig. Venstres svar på disse utfordringene er å gi alle barn tilgang til fellesskapet, enten det er fellesskapet i barnehage og skole, eller i ulike fritidstilbud, SFO, idretten og kulturlivet. Venstres mål er at alle barn skal få en god start i livet. Venstre er på lag med framtida, og vil gjennomføre en grønnere, rausere og mer liberal politikk i landet vårt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**