Rimeligere SFO – Gjennomslag for Venstre

Venstre er opptatt av oppvekst og Venstre er opptatt av å ta ansvar for de som trenger samfunnets hjelp og å utjevne forskjeller. Derfor er vi glade for gjennomslag i Bystyret om at SFO må bli rimeligere for familiene med lavest inntekt.

SFO er en viktig arena for barn å kunne være på både hva gjelder sosial utvikling og tilhørighet, og foreldrenes økonomiske situasjon må ikke ta bort muligheten for å kunne være med der. Men dagens SFO-priser i Kristiansand er så høye at det utvilsomt medfører at noen barn ikke får være med. Det er ingen tvil om at det er vanskelig for flere å finne nærmere 3000 kroner hver måned for SFO-plass, og det viser også kommunens oversikter over hvem som benytter seg av SFO og hvem som ikke gjør det. Og det er bakgrunnen for at Kristiansand Venstre har programfestet at vi vil innføre inntektsdifferensierte priser på SFO.

Administrasjonen i kommunen har merket seg signalene og forslagene vi har kommet med tidligere for å få dette til, og har lagt frem en innstilling for Bystyret om dette. Og et enstemmig bystyre har nå støttet oss, slik at de med lavest inntekt nå skal få rimeligere SFO-plasser. Grovt satt opp sier saken at de med inntekt under kr. 200 000,- ikke betaler noe, også går det stegvis oppover til de med inntekt over kr. 500 000,- som fortsatt skal betale som i dag.

Kristiansand Venstre er glade for å jobbe for å ta ansvar for de som trenger samfunnets hjelp og å utjevne forskjeller, og glade når vi oppnår slike resultater.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**