TID FOR VALGEVALUERING

Wilhelm J Aronsen, Foto: W.J. Aronsen

Av Wilhelm Aronsen, tidligere kommunestyremedlem for Andøy Venstre

Valget er over, og alle valgeksperter flommer over med sine vurderinger om hvorfor det gikk som det gjorde. Selv om evalueringa er ekspertmat, må det være mulig for oss andre også å ha gjort oss noen tanker.
Jeg ser at mange Ap-folk sier de har møtt en mur av kommunikasjonsrådgivere i løpet av valgkampen, og så kan en selvfølgelig lure på hvilke råd de har gitt og hvem partiet har valgt å høre på. Jeg registrerte tidlig at Norges offiserforbund v/Torbjørn Bongo kom med konkrete innspill om LTP. Det samme gjorde LO sentralt og flere organisasjoner. Til vanlig ville det bety noe for Ap hva fagorganiserte mener, men ikke i dette tilfelle. De hadde allerede “snakket med Høyre” og fått “gode” råd hos dem. De så derfor helt bort fra gode faglige begrunnelser fra de nevnte organisasjonene. At de måtte hemmeligholde innholdet i Høyres råd, så ikke ut til å spille noen rolle. Men noen god valgkampsak for Ap kunne det ikke være, spesielt ikke når Ap`s komiteleder gikk inn som støttespiller for forsvarsministeren. Det var ihvertfall tydelig at Ap ikke hadde “forstått” Nord Norge, og derfor måtte valgresultatet her bli som det ble. Jeg ser ingen grunn til at Ap skal bli et vinnerparti i forsvarssaker hvis de fortsatt velger å gå i lønnkammer med Høyre i stedet for å høre på “sine egne”. Men de har fortsatt sjansen til å rette opp dette.
Høyre har derimot lyktes med sin strategi med å “ikke si noe”. Det virker som noen av rådene har vært:
Fortell om og om igjen at Høyre styrker forsvaret i Nord Norge, men ikke gå inn i en dialog som viser at en ikke kan forsvare utsagnet. Fortsett heller å si “Høyre styrker forsvaret”.
Fortell at Høyre bare har fulgt fagmilitære råd, men uten å konkretisere, for da kan en bli avslørt. Overse kririske innspill fra fagmilitære, flygere, meteorologer, pensjonerte offiserer og andre som påpeker fakta som er oversett.
Gjenta og gjenta at vi er sikre på tallene for de har vi regnet på mange ganger. Avvis alle andre tall uten å begrunne hvorfor en mener de ikke stemmer.
Skriv gjerne leserinnlegg som sendes diverse aviser, men overse eventuelle kritiske svar. (Selv registrerte jeg at Elvenes, etter at han var blitt satt på plass av Jonni Solsvik i forsvarsdebatten, gikk over til å skrive leserinnlegg.)
Det føles helt utrolig, men Høyre har altså vunnet på å hemmeligholde og la være å svare på kritiske spørsmål. La oss håpe dette ikke blir den fremtidige oppskriften i valgkamper. Min vurdering av det som har skjedd det siste året er:
Når departementet ikke vil gi konkrete svar på spørsmål om LTP, så er det fordi de ikke har tro på sine egne begrunnelser.
Jeg har også registrert at tidligere forsvarssjef Diesen tydeligvis synes at Høyres “taktikk” har vært så god at han har adoptert den. Når Rune Øvrås stiller han kritiske spørsmål, omskriver han det Rune Øverås har skrevet og bruker innholdet i sin egen omskriving til å rakke ned på Øverås. En hersketeknikk uten like. (Synes nesten jeg må minne om at det er en tidligere forsvarssjef som legger seg på et slikt nivå.)
Jeg er klar over at kommunikasjonsekstpertene vil slakte mine vurderinger etter valget, men det får så være.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**