Venstre sikrer et godt statsbudsjett for Oslo

Foto: Jo Straube

Venstre og KrF har kommet til enighet med regjeringspartiene Høyre og for 2018. Budsjettavtalen innebærer forsterket satsning på kunnskap i skolen og de miljøvennlige løsningene. Dette er godt nytt for Oslo, mener fylkesleder Espen Ophaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Jeg er godt fornøyd med at stortingsgruppa har forhandlet frem et budsjett som har en mye tydeligere grønn profil, og som satser på skolen. Dette er en budsjettavtale helt i tråd med Venstres program, sier Ophaug.

Som fylkesleder og gruppeleder i bystyret, er Ophaug naturlig nok mest opptatt av hvilken betydning statsbudsjettet har for Oslo. Han mener det ikke er tvil om at budsjettet har blitt bedre for Oslo etter Venstres innsats.

I tillegg til tiltak som kommer hele landet til gode, ser vi også noen satsinger som særskilt kommer Oslo til gode. Det gjelder blant annet en økning på 10 millioner kroner til områdeløft i Oslo, 100 millioner mer til belønningsordningen for kollektivtransport, opptrappingsplan for et bedre tilbud til rusavhengige, tilskuddsordningen til barnefattigdom og økt støtte til den frie rettshjelpen, sier han.

En trygg og god oppvekst

Særlig er Ophaug fornøyd med den store satsingen på oppvekst og skole.

Skolen er den viktigste arenaen for å utjevne forskjeller og skape like muligheter for alle barn. Venstre har derfor prioritert et kompetanseløft for de lærerne som ikke har den nødvendige kompetansen i de fagene de underviser i. I tillegg styrkes satsingen på videreutdanning av lærere, digitalisering i skolen og flere lærere, sier Ophaug.

Han peker også på at Venstre har gjennomslag for flere tiltak for å bekjempe barnefattigdom.

Oslo er dessverre helt på topp når det kommer til barnefattigdom, og derfor er det veldig gledelig for oss i Oslo Venstre å se at stortingsgruppa har fått til både en egen tilskuddsordning og en utvidelse av gratis kjernetid i barnehagen. Ingen barn i Oslo skal vokse opp i fattigdom, sier Ophaug.

Ta vare på miljøet

I tillegg til 50 millioner med til klimaarbeid i kommunene, store bevilgninger til tiltak for et renere hav og en økning på hele 447,5 millioner kroner til jernbane, mener Ophaug at økningen i tilskuddene til kollektiv, sykkel og gange er et stort løft.

Venstre har lykkes med å øke belønningsmidlene til kollektivtrafikk betydelig i budsjettforhandlinger med regjeringen også de de foregående årene, og nå har vi klart det igjen. Det er veldig gledelig, for dette er midler som gir Oslo et langt bedre kollektivtilbud, sier Ophaug.

Han mener også de økte bevilgningene til tilskudd til gang- og sykkelvei er godt nytt for Oslo.

I Oslo skal vi kutte biltrafikken med 20% de neste tre årene. Det er ingen enkel oppgave, og det sier seg selv at vi trenger de midlene vi kan få til å sørge for god nok kapasitet på buss, trikk og bane og ikke minst til å sørge for gode og trygge veier for de som går og sykler, sier han.

El- og hydrogenbilene er også en budsjettvinner. Venstre har gått gjennomslag for å bygge ut infrastrukturen for miljøvennlige biler med flere ladestasjoner.

I Oslo ser vi at elbil tar en stadig større andel av nybilsalget, noe som er veldig positivt. Skal vi kutte utslipp er vi avhengige av den omstillingen av bilparken som vi er godt i gang med. Vi har de siste årene sett en kraftig økning i antall elbiler i Oslo, og det medfører et ansvar for å gjøre store investeringer i ladeinfrastruktur i byen. Per i dag ser vi at byrådet har en altfor passiv holdning og at det bygges for få ladepunkter hvert år. Derfor er jeg glad for at Venstre på Stortinget bidrar til å trappe opp den innsatsen, sier Ophaug, og legger til at Venstre også har prioritert flere ladepunkter i sine alternative Oslobudsjetter de siste årene.

Vil du støtte Venstres sitt arbeid for å gjøre Oslo til en bedre hovedstad? Bli medlem i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**