Årets siste bystyremøte er over

20. desember ble 2017s siste bystyremøte avholdt. Her kan du lese hvilke saker Venstre var mest opptatt av.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

I spørretimen tok Venstre opp to viktige tema; døgnovernatting for rusavhengige i vinterkulden og rekkefølgekrav som forsinker viktige kulturprosjekter.

-I Oslo er det mange som ikke har et sted å sove om nettene, og mange sliter derfor ekstra hardt når det begynner å bli sånn vær i Oslo som vi har nå og som vi kan vente oss framover. Mange av disse er blant byens rusavhengige, men også andre grupper som trenger et sted å sove om natten når det er kaldt og livet er vanskelig, sa Odd Einar Dørum som stilte spørsmålet.

Den nye helsebyråden lovet å følge opp Venstres spørsmål og forsikre seg om at alle som trenger det har et sted å overnatte i vinter.

I spørsmålet om rekkefølgekrav knyttet til både Vikingtidsmuseet på Bygdøy og nytt veksthus på Tøyen, var svarene mer ulne fra byrådets side. Venstre følger opp saken videre for å sørge for at disse prosjektene ikke blir forsinket og for å sikre at kommunen er en forutsigbar samarbeidspartner for staten.

Det var særlig to saker som i forkant av møtet hadde fått mye oppmerksomhet i media, utbygging ved Majorstuen skole og ny ressursfordelingsmodell for grunnskolen.

Venstre har vært motstander av et høyt nybygg på Fonteneplassen, og er svært fornøyd med at det ikke fikk flertall.

-Elevene på Majorstuen skole fortjener større og bedre utearealer, ikke mindre og av dårligere kvalitet, slo Dørum fast. Videre har Venstre vært med på redusere høydene i andre deler av prosjektet, slik at løsningen nå blir god for skolen.

Saken om ressursfordelingsmodellen for grunnskolen ønsket Venstre å utsette til neste år.

-Vi bør være svært forsiktige i saker som handler om hvordan vi finansierer skolene våre, og det er vårt syn at det nå er så mye usikkerhet knyttet til hvordan denne modellen egentlig vil fungere det kommende skoleåret at saken ikke kan behandles i bystyret, sa fraksjonsleder Hallstein Bjercke i sitt innlegg.

Dessverre ble det ikke flertall for utsettelse, selv om Venstre understreket behovet for å vite konsekvensene om den nye lærernormen.

-Man kan mene mye om lærernorm, men en ting er sikkert: dette kommer til å få konsekvenser for hvilke ressurser skolene i Oslo kommer til å ha, sa Bjercke.

Etter at Venstre innførte ressursfordelingsmodellen i 2003 har det i stor grad vært ro rundt finansieringen av grunnskolen. Modellen har vært forutsigbar for skolene og gitt dem mulighet til å planlegge over flere år.

-Nå er dessverre den tiden over. Byrådet mener nemlig at den nye modellen som vedtas I DAG skal tre i kraft om elleve dager. Det er ikke spesielt god tid til å planlegge, og ettersom modellen sannsynligvis vil måtte tas opp igjen for å korrigere for lærernormen, må vi forvente mer usikkerhet også fremover. Det er nettopp dette Venstre ikke ønsker. Vi ønsker en modell som kan stå seg over tid, og som ikke stadig vekk er oppe til politisk behandling og skaper uro og bekymring blant lærere, elever og foreldre, sa Bjercke.

Venstre stemte mot å ta saken til orientering, men det røde flertallet presset likevel gjennom saken.

I tillegg til disse sakene ble det behandlet en sak som omhandlet å avslutte Oslo kommunes medlemsskap i organisasjonen ECAD. Det innebærer en liten, men viktig seier for Venstre, som lenge har foreslått å melde Oslo ut fordi organisasjonen tenker svært gammeldags rundt rusomsorg.

-Nå håper Venstre at vi kan få et mer nytenkende internasjonalt samarbeid på rusfeltet, sa gruppeleder Espen Ophaug i debatten.

Det ble også diskutert nye forslag fra Høyre for å bekjempe voldsproblemer i Osloskolen. Venstre støttet mange av forslagene som gikk på flere miljøarbeidere og bedret skolehelsetjeneste, men stemte mot en del inngripende tiltak.

-Overvåking i skolen skal rett og slett ikke foregå. Personvernet og rettssikkerheten til elever skal alltid komme først. Derfor er Venstre mot alle forslag som fører til mer kameraovervåking, mer uniformert politi til å drive kontroll med elever i skoletiden og søk med narkotikahund. Elever som sliter skal ses og hjelpes, ikke skremmes, sa Bjercke i debatten.

Bystyregruppa ønsker alle en riktig god jul.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**