Rekordhøy kollektivvekst – Bussløft i Asker nå!

Jostein F. Tellnes og Njål Vikdal jubler for at Venstres gjennomslag på Stortinget gir mer buss i Asker., Foto: Olav Heggø, Fotovisjon

Veksten i kollektivtrafikken i Asker, Røyken og Hurum er på 9,7%. Det er høyest i Akershus.

Det må bli et bussløft i Asker – Nå er det Askers tur! Veksten i Asker viser at det er her man nå vil få mest kollektivtrafikk igjen for pengene, sier Jostein F. Tellnes, gruppeleder og formannskapsmedlem i Asker, og det er Ruters mandat.

Flere bussruter må få høyere frekvens.

• Det må bli flere avganger på Slemmestadveien hvor bussene er fulle.
  • Bussen mellom Asker og Sandvika via Holmen må få flere avganger.
  • Nesøya-bussen har potensial for betydelig vekst.

Det må etableres nye bussruter

• Buss fra Heggedal langs Røykenveien.
  • En direkte busslinje fra Bødalen og Slemmestadveien til Asker.

Det må opprettes bussruter for Undelstad, Ånnerud/Gamle Drammensveien og Bleikeråsen.

Vi er svært glad for at veksten i kollektivtrafikken i Asker (9,7%) og Bærum (6,3%) er så høy sier Venstres Njål Vikdal, medlem i hovedutvalg for samferdsel i Akershus og leder av Asker Venstre.

Venstre er opptatt av at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. Vi vil fortsette å styrke kollektivtilbudet i Akershus, jobbe for at bussen skal komme fram og ikke stå i kø, og bygge flere innfartsparkeringsplasser for både sykkel og bil slik at det blir enda lettere å reise kollektivt sier Vikdal.

Etableringen av Ruter for ti år siden har vært en suksess, veksten i kollektivtrafikken har vært formidabel siden, og vi ser at kollektivtrafikken tar en stadig større andel av reisene i Asker og Akershus avslutter Vikdal.

Det er bussene som transporterer flest passasjerer, med 158 millioner påstigninger i 2017. Deretter kommer T-banen med 118 millioner påstigninger, og trikken med 51 millioner. Størst vekst i 2017 finner vi på T-banen med 10,9 %.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**