Ruter øker innsatsen for kollektivtrafikken

Helt i tråd med Venstres satsing og ønsker, øker nå Ruter kapasiteten betraktelig. Flere avganger på de mest sentrale rutene er gjennomgangsmelodien, og dette er musikk i våre ører.

Romerikes Blad skriver følgende:

“Enda flere reisende får enda mer buss når rutene justeres 8. april. Ruter har fått ytterligere 89 millioner kroner å kjøre buss for. Dermed vil alle de mest sentrale busslinjene på Øvre Romerike kjøre med avgang hvert kvarter på dagtid. Det tilsvarer frekvensen som mange av bybussene i Oslo har.

– Denne styrkingen kommer som et resultat av økt passasjerpågang. Og totalt blir det åtte avganger i timen fra Jessheim til Oslo Lufthavn fra 8. april, sier kommunikasjonssjef Gro Feldberg Janborg i Ruter.”

Stein Vegar Leidal, leder i Ullensaker Venstre, jubler: Strålende nyheter, og et viktig skritt på veien mot bybuss i Gardermobyen! Vi fortsetter innsatsen for at de mange på Jessheim som jobber på flyplassen skal slippe å ta privatbilen og betale i dyre dommer for parkering der. Gode nyheter for både lommeboka og miljøet, fastslår Leidal.

I Venstre kan vi ikke si annet enn at dette er svært gode nyheter. Vi ser et klart skifte mot større bruk av kollektivtrafikk på Øvre Romerike og i Ullensaker, noe vi har jobbet mot i mange år. Men bare så det er sagt, dette er ingen sovepute for oss, for vi ønsker en ytterligere satsing på det kollektive trafikktilbudet.

Du kan lese mer om kollektivsatsingen i Akershus på denne linken.

Du kan lese hele artikkelen fra Romerikes Blad på denne linken.

Ullensaker Venstre vil:
- Vi vil etablere en bybuss på Jessheim, som også binder sammen OSL, Gardermoen næringspark og Jessheim sentrum, og styrke busstilbudet ellers i kommunen.

- Fokusere på energieffektive offentlige bygg og stimulere til transport uten klimautslipp.

- God kollektivdekning spesielt ved pendling jobb og bosted innad i kommunen og med omkringliggende kommuner. Hyppig bussfrekvens og ere sykkelstier må være satsingsområder.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**