Nå får Oslofjorden sin egen miljøplan

Foto: Oslofjordens Friluftsråd

– Jeg er svært glad for at vi nå har fått fullt gjennomslag for at regjeringen skal lage en helhetlig plan for Oslofjorden med mål om at fjorden skal oppnå god miljøtilstand og være til glede også for kommende generasjoner, sier stortingsrepresentant fra Vestfold, Carl-Erik Grimstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Venstre, ved Ola Elvestuen, Carl-Erik Grimstad og Abid Raja, fremmet i høst et representantforslag om en helhetlig plan for Oslofjorden. Det er nå bred støtte til forslaget på Stortinget, og en samlet Energi- og miljøkomité støtter initiativet. Innstillingen der fra lyder: «Stortinget ber regjeringen legge fram helhetlig plan for Oslofjorden – med mål om at fjorden skal oppnå god miljøtilstand, restaurere viktige naturverdier og ivareta det biologiske mangfoldet i fjorden.»

Ett av landets desidert viktigste rekreasjonsområder
– To millioner mennesker bor i nærheten av Oslofjorden. Det er ett av landets desidert viktigste rekreasjonsområder, målt i antall brukere. Jeg har selv bodd i både Fredrikstad, i Oslo og på Tjøme. Oslofjordens mange fasiliteter har gitt meg stor glede gjennom livet og det var stor stas da området rundt Færder ble nasjonalpark. Båt- og hyttelivet yrer og det er mange som fisker og driver med morsomme vannaktiviteter. Det er av utrolig stor verdi for folk, sier Carl-Erik Grimstad.

Kysttorsken sliter i Oslofjorden
– Betydningen av å ha et attraktivt sportsfiske og et bærekraftig yrkesfiske etter kysttorsk og andre arter i Norges mest folkerike landsdel, må ikke undervurderes. Kysttorsken sliter i Oslofjorden, og det kommer stadig urovekkende rapporter om tilstanden dens. Det er viktig at vi får gjenoppbygget torskebestanden, sier Kåre Pettersen (V) som er fylkesvaraordfører i Vestfold. En helhetlig forvaltningsplan for Oslofjorden var jo også en av våre tre toppsaker i valgkampene i 2017, 2013 og 2009. Denne saken tok vi initiativet til i 2009 sammen med våre 4 andre fylkeslag rundt fjorden.

Kåre Pettersen og Ola Elvestuen

Blant Norges beste lakseelver
Oslofjorden har også flere lakseelver, med Drammenselva og Numedalslågen som de to største. Numedalslågen er blant Norges beste lakseelver. – Dessverre legger summen av all aktivitet press på fjorden. Derfor er det så utrolig viktig at vi nå får på plass en plan som skal sikre naturverdier og ivareta det biologiske mangfoldet, samtidig som folk sikres tilgang til fjorden, fortsetter Kåre Pettersen.

Plan for å redusere den marine forsøplingen og forurensningen
– Plastforsøpling, kommunale utslipp
og avrenning fra landbruket er negativt for fjorden. Derfor er jeg veldig opptatt av at en plan for Oslofjorden må inneholde en plan for å redusere den marine forsøplingen og forurensningen. Jeg er jo opptatt av at barnebarna mine skal få like stor glede av en ren Oslofjord som vi har hatt, uttaler Carl-Erik Grimstad.

Kulturminner vil være en viktig del av planen
– Også kultursporene er mer tallrike enn mange andre steder i landet. Kulturminner vil derfor være en viktig del av planen som vi gleder oss til å jobbe videre med både i fylket og på Stortinget. At planen bygger på fagkunnskap, er helt essensielt om planen skal ha en reell verdi. Det skal Venstre sørge for at den vil ha, og vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet, sier Carl-Erik Grimstad.

Når miljøplanen skal utarbeides, er klima- og miljøminister Ola Elvestuen opptatt av at alle brukerne av fjorden må få være med i arbeidet med å utforme den. Elvestuen legger opp til en inkluderende prosess når planen nå skal lages. – Vi sitter ennå ikke på oppskriften for hvordan vi skal rehabilitere skadde marine miljøer. Det første jeg vil gjøre er derfor å fremskaffe en oversikt over tilgjengelig kunnskap og hva som videre trengs av forskning og utprøving for å utnytte potensialet i havet, uten at vi utarmer det. Jeg er også opptatt av at alle brukerne av fjorden må få være med i arbeidet med å utforme den helhetlige planen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**