Til innhold

Vi har fortsatt mye å jobbe med

Uttalelse fra Venstres landsmøte 2018: Det trengs styrket innsats mot plast i havet, Illustrasjon: Venstre

Askøy Venstres Marit Helen Leirheim mener det kreves en stor innsats fremover for å begrense skadevirkningene med alt avfallet som finnes i naturen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Venstre sitt engasjement for miljøet strekker seg langt tilbake i tid. Dessverre har Venstre i liten grad fått gjennomslag for sine miljøforslag før nå. Nå sitter Venstre i regjering og har miljøminister Olav Elvestuen til å fronte miljø politikken inn i storting og regjering. Endelig har Venstre en større talerstol og anledning til å påvirke mer for å bevare og rehabilitere miljøet slik at det blir levelig for planter, mennesker og dyr også i fremtiden.

Hadde vi startet dette arbeidet før, for eksempel på 70 tallet, for jeg husker vi plukket boss på strendene da også, ville vi kanskje ikke hatt behov for disse omfattende tiltakene i dag – dersom resten av verden også hadde fulgt med.

Nå holder planeten på å bli kvelt av plast. Plasten kommer fra oljen som vi har pumpet opp fra jordens indre. Den har etter min mening gjort enkeltmennesker og deres familier i noen land rik på luksusliv, mens deres landsmenn sulter og går i filler. Norge er et av de landene som har forvaltet oljerikdommen ved å øke levestandarden for folk flest og har avsatt fond for fremtiden. Men Norge har etter min mening også vært med på å forurense planeten vår ved å utvinne oljen. Dyr og planter lider den stille død ved å bli kvelt av olje og plast. Det er bare et tidsspørsmål når dette også vil drepe mennesker – dersom det ikke allerede har gjort det da.

Det er alltid lett å være etterpåklok, men burde vi ikke forstått at å hive bosset i havet og på land, ikke var til det beste for oss? Det er jo der vi får maten vår fra! Og har vi stoppet med forurensningen nå når vi vet hva konsekvensene blir? Nei, fremdeles fyller vi land, fjord og hav med ulike typer avfall, gruveavfall, oppdrettsavfall og gifter av ulik slag.

Her har Storting og regjering fortsatt mye å jobbe med i tillegg til å få fjernet skadelige materialer i mat, klær og leker. Skal vi redde jorden så kreves det en stor innsats fra oss alle, og ikke minst trenger vi forskningen for å få kunnskap om hva vi ikke bør lage og hvordan vi skal behandle vårt avfall for ikke å ødelegge for de som kommer etter oss.

Venstre er imponert over den innsatsen som folk har vist i strandryddeuken og takker for innsatsen. Venstre håper at dette vil fortsette inn i vårt daglige virke. Dersom vi ikke kaster skadelige materialer i naturen blir det heller ikke noe å rydde. Et utopi kanskje men allikevel sant.

Dersom vi ikke lager skadelige materialer så ville det ikke finnes noe å kaste. Et utopi det også. Men la oss i alle fall prøve å begrense skadevirkningene mest mulig og så raskt som mulig for en bedre fremtid for oss alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**