Det handler ikke om hvor veien skal gå, det handler om hvordan vi skal leve i Lier i framtida

Lier Venstres ordførerkandidat Tove Hofstad får støtte fra Viken Venstres førstekandidat Solveig Schytz i spørsmålet om å skåne lokalmiljøet i Lier når R23/E134 skal ferdigstilles og påkobles E18. Gjennomgangstrafikken bør bidra til å betale for en veiløsning som Liers innbyggere kan leve med., Foto: Lier Venstre

Statens vegvesen har lagt fram forslag til planprogram for E134 gjennom Lier og har tatt Viker-alternativet med veien i tunnel ut av videre planlegging. – Vi vil kjempe for Viker-alternativet sier Lier Venstres ordførerkandidat, Tove Hofstad. Statens Vegvesen legger til grunn en samfunnsøkonomisk analyse der det ser ut som reisetid er det eneste som betyr noe, det er vi svært kritiske til sier Solveig Schytz, førstekandidat for Viken Venstre.

Tre minutter kortere reisetid for gjennomgangstrafikken fra Oslofjordtunnelen gjennom Lier kan ikke trumfe alle hensyn til gode bomiljø, vern av matjord, natur og kulturminner. I områdene som blir berørt av de forslagene som nå ligger på bordet ligger gravhauger, St. Hallvards brønn, naturreservat i enden av Lierelva og hekkeområder for viper. En firefelts motorvei tvers gjennom Lier vil stykke opp et av Norges mest fruktbare jordbruksområder i småbiter. Jorda i Lier er viktig for matproduksjonen i Norge, understreker Hofstad.

Dersom bomiljø, matjord, natur og kulturminner verdsettes høyere i samferdselsplanlegging, vil tunnelalternativer være reelle alternativer flere steder. Det er en stor utfordring at verdier som ikke har en konkret prislapp i kroner og øre alltid taper i analyser og planlegging. Verdien av og prisen på noe er som kjent to helt forskjellige ting, sier Schytz, som også er leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

Nok en motorvei tvers over ytre Lier vil danne en ny barriere som stykker opp og deler det som i dag er gode lokalmiljø. All erfaring tilser at når landbruksjord stykkes opp og deles i småbiter er det bare tidsspørsmål før de bygges ned og forsvinner. Å redusere ytre Lier til grønne småbiter mellom motorveier har selvsagt store konsekvenser for samfunnet og for alle som bor i Lier. Hvordan er det tatt med i regnestykket? Det må vi som innbyggere og folkevalgte i Lier kreve å få svar på, sier Tove Hofstad.

Utbyggingen av E134 har stor betydning for hele Lier. Områdene som skal utvikles langs Lierstranda og på Gullhaug-halvøya avventer plasseringen av den nye E134. -Vi vil at all utbygging i ytre Lier skal være klimanøytral. Venstre ønsker en moderat utbygging, som ikke er bilbasert og med strandsonen tilgjengelig for allmennheten. Dette handler om å sikre gode lokalmiljø, også for de som bor langs veien i dag. Statens vegvesens analyser er, så vidt vi vet, basert på dagens trafikktall. Det gir lite mening, all den tid vi vet at et nytt løp i Oslofjordtunnelen er under planlegging, og vi må forvente at gjennomgangstrafikken på E134 da øker.

To av tre alternativer som Statens Vegvesen har lagt fram innebærer også bortfall av lokalvegen Røykenveien. Med Viker-alternativet kan Røykenvegen bli en miljøgate med lavere fartsgrense, kollektivtrasé og sykkelveier, ikke gjennomgangstrafikk med køer av biler. Vi vil ha lokalvegen vår tilbake. Det er på tide at vi nå prioriterer kollektiv, gange og sykkel, understreker Hofstad.

– Vi mener at å bygge E134 i tunnel i Viker-alternativet er helt avgjørende for at det skal være bra å bo i Lier i framtida. Det blir dyrere i kroner og øre enn de andre alternativene, men vi mener det er verdt det. – Jeg synes vi bør ta en reell diskusjon om å akseptere høyere bompenger på denne strekingen for å få veien i tunnel til Viker. Det fortjener Liers innbyggere, det er å være på lag med framtida, sier Tove Hofstad, Venstres ordførerkandidat i Lier.

Hofstad får støtte fra Schytz: Oslofjordtunnelen og E134 gjennom Lier blir en viktig vegforbindelse på tvers av Viken der vi må forvente mye gjennomgangstrafikk, ikke minst med tungtransport. Denne gjennomgangstrafikken bør bidra til å betale for en veiløsning som Liers innbyggere kan leve med. Det er å slippe å stå i kø gjennom Oslo de betaler for. Og det er rimelig at det er de som betaler, ikke Liers innbyggere, sier Schytz.

Jon Gunnes, Venstres transportpolitiske talsperson

Hofstad og Schytz har tatt saken opp med Jon Gunnes, Venstres representant i transportkomiteen på Stortinget. Gunnes deler deres bekymring for at det å ta vare på natur, matjord, kulturminner og nærmiljø ikke blir tillagt nok vekt i store samferdselsprosjekter. – Det er viktig at både stat og fylke spiller på lag med kommunene om god samfunnsutvikling når vi gjør store investeringer. Kommunen har det overordnede ansvaret for arealpolitikk og samfunnsutviklingen, det kan ikke staten ta lett på. Vi må ta hensyn til mer enn bare korteste reisetid på veien, sier Jon Gunnes.