Gjenbruk under samme tak

foto: Pixabay

Bare en tredjedel av det vi kaster i Norge i dag kan ikke gjenbrukes. To tredjedeler kan fint gjenbrukes av andre eller omarbeides til noe nyttig. Det er ikke en bærekraftig utvikling at dette bare blir kastet.

Stadig flere får øynene opp for gjenbruk. Blant brukte ting finner vi gjenstander med en historie, kvalitetsting som er laget for å vare, tradisjonelt håndverk og unike gjenstander. I dagens samfunn er mange av våre produkter laget slik at de er vanskelige eller dyre å reparere. Mange av oss vet ikke helt hva vi skal gjøre med håndtak som har løsnet fra kofferten, formløse klesplagg eller fliserester fra oppussingen. Når vi trenger noe nytt, trenger vi ofte en konkret vare i en konkret størrelse og farge. Slike preferanser gjør det vanskelig å kjøpe noe brukt.

I Eskilstuna i Stockholm ble verdens første gjenbruks-kjøpesenter åpnet i 2015. Plasseringen er genial – rett ved siden av en en stor gjenvinningssentral. Besøkende kan ta med seg det de ikke lenger trenger til kjøpesenteret for deretter å kjøpe brukte ting som fyller behovet de har i dag. Det gir kjøpesenteret god tilgang på varer og kundene enkel tilgang på gjenbruksvarer som fyller deres konkrete behov.

På gjenbruksstasjonen kan besøkende levere alt fra gamle klær og elektronikk til oppussingsrester og annet husholdningsgjenstander. I samarbeid med gjenbrukssenteret jobber også kunstnere, håndverkere og andre kreative sjeler med å gjøre noens søppel om til andres gull.

Venstre vil legge til rette for gjenbruk slik at vi får mer ut av våre ressurser. Norge trenger et slikt senter!

Venstre vil:

• Se etter aktuelle lokasjoner for et gjenbruks-kjøpesenter
  • Sikre finansiell støtte til private aktører som ønsker å drive et slikt senter.
  • Innføre momsfritak på reparasjoner for å stimulere til mindre kast og mindre avfall
  • At det tilrettelegges for reparasjoner, både ved senteret og gjennom mottak av gjenstander som kan repareres andre steder.

Politisk uttalelse, vedtatt av Oslo Venstres hovedstyre, 9. mai 2019