Storstilt utbygging av lyn- og hurtigladere i Nord-Troms og Finnmark

Foto: Ole Bruseth

Nord-Troms og Finnmark har manglet infrastruktur for lading av elbiler. Klima- og miljøvernminister, Ola Elvestuen (V), har nå jobbet frem en løsning som gjør at folk i Nord-Troms og Finnmark ubekymret kan kjøpe seg elbil på lik linje med alle andre i Norge.

Nå blir det hurtigladestasjoner i Kirkenes, Varangerbotn, Tana bru, Vadsø, Vardø, Levajok, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Kjøllefjord, Ifjord, Honningsvåg, Skaidi, Olderfjord, Lakselv, Karasjok, Alta, Maze, Kautokeino, Øksfjord, Hammerfest, Havøysund, Burfjord, Storslett eller Sørkjosen og Olderdalen eller Skibotn. Totalt blir det 25 ladestasjoner (med mellom 4-6 hurtigladere på hvert sted) i Nord-Troms og Finnmark. Med en slik løsning så er veinettet i hele Nord-Troms og Finnmark godt dekket med et minimum av antall ladestasjoner.

– Nå blir det endelig en storstilt utbygging av ladestasjoner i Nord-Troms og Finnmark. sier Trine Noodt.

– Dette er en gladsak for Nord-Troms og Finnmark, sier Trine Noodt, førstekandidat for Troms og Finnmark Venstre ved fylkestingsvalget. Dette er en sak som vi i Venstre har jobbet aktivt opp mot sentrale myndigheter i snart 4 år. Da er det ekstra hyggelig å se at det er vår egen statsråd fra Venstre, Ola Elvestuen, som til de grader leverer i denne saken. Vi må huske på at Ola Elvestuen kun har vært statsråd i litt over et år. Det er derfor gledelig å se at Venstre så raskt gjør en forskjell i klima- og miljøpolitikken, og at Venstre nå leverer løsninger på rekke og rad på klima- og miljøområdet. Nå kan alle i fylket vårt trygt gå til innkjøp av elbil. Tiden med ladeangst er forbi, nå er det ingen grunn til ikke å bidra til det grønne skiftet også i vårt fylke.

Enova har på ordre fra regjeringen fått ansvaret for å legge til rette for økt kjøp og bruk av elbil i hele landet, slik at vi kan redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Det er viktig å legge til rette for at også vi i Nord-Troms og Finnmark kjøper elbiler. Da må det etableres offentlig tilgjengelig infrastruktur for hurtiglading. Enova har prioritert Nord-Troms og Finnmark i det første anbudet fordi vi er et fylke med lav elbilandel og ingen hurtigladere. Anbudet fra Enova er inndelt i tre pakker; Øst-Finnmark, Midt-Finnmark, og Nord-Troms og Vest-Finnmark.

Det nye er at Enova gir tilskudd på inntil 100% av investeringskostnadene ved byggingen. De dekker kostnader knyttet til prosjektering, innkjøp av ladere, nettilknytning, avskjerming, kommunikasjons- og betalingsløsninger. Nå er det viktig at aktørene i Nord-Troms og Finnmark er sitt ansvar bevisst og leverer inn anbud for bygging av hurtigladestasjoner. Det er kun driftskostnadene som ikke dekkes av Enova. Regjeringen er opptatt av at hele befolkningen i Norge kan ta del av det grønne skiftet og kjøpe elbil. Nå må lokale kraftlag, kommuner, bensinstasjonskjeder etc kjenne sin besøkelsestid slik at vi endelig kan få på plass nødvendig ladestruktur for elbiler også i vårt store fylke.

Fristen for å levere anbud på en eller flere av pakkene er 7. juni.

Link til saken: Enova støtter bygging av lynladere

Tidligere oppslag om saken:

Altaposten, 8. mars 2019, Vil starte å bygge ladestasjoner for elbiler i Finnmark.

Altaposten, 23. april 2018, Krever svar på elbilproblemer.