Oppsummering av Frogn Venstre sitt program

Utsikt fra Kopås Batteriet - Drøbak

Ikke tid til å lese gjennom hele programmet? Vi har gjort det enklere for deg! Nedenfor finner du Frogn Venstre sin saker oppsummert i en punktoversikt oppdelt i 5 kategorier:

1. Et bærekraftig folkestyre
  2. Et godt sted å vokse opp
  3. Levende by og bygd
  4. Grønt skifte
  5. Tilrettelegge for helse

Hele programmet kan du lese her

Et bærekraftig folkestyre

Frogn Venstre vil:

• Gjennomgå kommunens rutiner for å sikre god økonomi- og prosjektstyring.
  • At kommunen opprettholder tilbudet om forhandling om sammenslåing med Ås, Nesodden og Vestby.
  • At kommunen ligger i front når det gjelder digitalisering av tjenesteproduksjonen.
  • At kommunen skal ligge langt framme når det gjelder klima- og energiplanlegging.
  • At energikravene i nye kommunale bygg i hovedsak skal være strengere enn minimumskravene i eksisterende lover. Det samme skal gjelde så langt det lar seg gjøre ved oppussing av eksisterende bygg og/eller fasiliteter.
  • Avvikle dialogseminarstyringen. Når politiske utvalg møtes, skal det skje i satte, offentlige møter i rådhuset eller andre offentlige arenaer i kommunen.
  • Etablere et uavhengig valgstyre, slik at kandidater ved valg ikke kan vurdere om stemmer på dem selv skal godkjennes eller ikke.
  • Lage en utvalgsstruktur som er slik at det faglige spennet ikke blir for stort. Dele hovedutvalg for oppvekst, omsorg og kultur i et helse- og omsorgsutvalg og et oppvekst og kulturutvalg.
  • At Frogn kommune har tilstrekkelig kompetanse og bemanning til at lovpålagte saksbehandlingsfrister overholdes.
  • Brukerundersøkelser gjennomføres regelmessig på alle tjenesteområder, og legges i sin helhet frem til åpen behandling i ansvarlig politisk utvalg, med forslag til tiltak der det er nødvendig.
  • At ansatte i Frogn kommune som jobber nærmeste tjenestemottakere/innbyggerne skal være høringspart i saker som angår tjenestene de skal yte.
  • Være talerør for ansatte som velger å tipse om kritikkverdige forhold, gjennom kontrollutvalget.
  • Gjennomgå kommunens rutiner for varsling og ivaretakelse av varslere, for å sikre at det skal være trygt å varsle om kritikkverdige forhold
  • Jobbe for at det blir attraktivt for kommunens ansatte å bruke kollektivtrafikk, sykkel eller gange til jobben i stedet for egen bil gjennom ulike stimuleringstiltak som f. eks. støtte til bussbilletter og kjøp av sykkel.
  • Endre administrasjonsutvalgets arbeidsform, slik at tiden i større grad brukes til dialog mellom politikere og tillitsvalgte om strategiske spørsmål innenfor arbeidsmiljø, tjenesteutvikling og økonomiske rammer for driften, i tillegg til andre problemstillinger tillitsvalgte og folkevalgte ønsker å ta opp.

Et godt sted å vokse opp

Frogn Venstre vil:

• At alle skolene skal ha en helsesykepleier med daglig tilstedeværelse samt en sosiallærer eller psykisk helsearbeider som skal jobbe med det psykososiale miljøet på skolene.
  • Iverksette rutiner for tett oppfølging og veiledning av nyansatte lærere, med en mentor som gir råd og tilbakemeldinger og styrke veiledningsordningen for nyutdannede lærere og førskolelærere kombinert med redusert undervisningstid den første perioden.
  • Fortsette med ambisiøse mål i basisferdighetene lesing, skriving, regning, digital kompetanse og muntlig formidling, for å sikre at alle som går ut av grunnskolen i Frogn er tilstrekkelig forberedt til praktisk eller teoretisk videregående utdanning.
  • Tilrettelegge for god bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen.
  • Ha gode rutiner for å oppdage lærevansker tidlig nok.
  • Alle skolene i Frogn skal være sertifisert dysleksivennlige.
  • At ungdomskolene skal tilby koding som valgfag i påvente av at det skal bli en del av læreplan.
  • Tilby prøveordninger med tegnspråk og e-sport som valgfag.
  • At elevene skal ha organisert fysisk aktivitet på skolen hver dag.
  • At minst en av skolene i Frogn skal delta i prøveprosjekt med heldagsskole.
  • At kommunen skal vurdere hvordan de kan tilby et næringsrikt måltid i løpet av skoledagen
  • Ha sterkere folkevalgt styring av skolen. Vi vil jobbe sammen med skoleledelse, foreldre og lærernes organisasjoner for å videreutvikle skolen.
  • Etablere et eget hovedutvalg for oppvekst og kultur, som kan gå dypere inn i utviklingen av skole, barnehage og oppvekstområdet.
  • At kvalitetsmelding for SFO skal være et aktivt verktøy for kvalitetssikring og forbedring, og et grunnlag for kompetanseutvikling i SFO. Den skal også så langt det er mulig bestrebe seg på at SFO tilbudet skal være likeverdig på de ulike skolene i Frogn, slik ikke hvilken skole du går på har betydning for hvilket skolefritidstilbud barnet får.
  • At lag og foreninger inviteres inn for å gi aktivitetstilbud i SFO-tiden.
  • At koding bør være en del av rammeplan for SFO ved alle kommunens skoler.
  • At kulturskolen i større grad legger tilbud rundt på skolene etter skoletid – også for barn over SFO-alder.
  • Alle SFOene i Frogn skal tilby en næringsrik frokost, og bruke matlaging som metode i miljøarbeidet.
  • Ha løpende opptak til barnehagen slik at tilbudet for familiene blir det samme, uansett når på året barnet blir født.
  • Ha spesialpedagoger i kommunen som kan bistå barnehagene med tidlig innsats.
  • Dersom det skal etableres nye barnehager i perioden skal det vurderes å etablere et naturbasert eller annet alternativt tilbud, slik at familiene får et større mangfold å velge blant.
  • Finne løsninger for å styrke bemanning i barnehagen hele åpningstiden.
  • Åpne for kveldsåpne barnehager, kombinert med makstid pr dag og pr uke.
  • Kommunens eksisterende bedrifter tilbyr abonnementsordning for mat og klesvask, med barnehagen og skolen som et mulig hente/leveringspunkt.
  • Innføre ventelistegaranti i kulturskolen. Barn som står over et halvt år på venteliste til en aktivitet skal så langt mulig gis et alternativt tilbud i ventetiden.
  • Ved utbygging av Ullerud- Dyrløkke- Seiersten, skal ballområdet på Ullerud sikres som arena for organisert og uorganisert aktivitet.
  • Fritidskortet skal implementeres for å sikre at barn fra lavinntektsfamilier får like fritidsmuligheter som andre.
  • Videreutvikle samarbeidet med idrettsrådet for å støtte oppunder det viktige arbeidet idrettslagene i kommunen gjør, og styrke den idrettsfaglige kompetansen i administrasjonen.
  • Fortsatt sikre lag og foreninger som gir tilbud til barn og unge fri tilgang til lokaler i kommunale bygg.
  • Gjøre fritidsklubbene til attraktive, rusfrie tilbud for ungdommen. Da må klubben tilpasse seg unges interesser med for eksempel gaming, esport og aktivt bruk av skateparken.
    Jobbe for at ressursene i utekontakt, fritidsklubber, kommunens hjelpeapparat og frivillige barne- og ungdomstilbud kan benyttes best mulig og koordinert for utsatt ungdom.
  • At kommunens hjelpeapparat tilbyr veiledning til lag og foreninger når de inkluderer unge med spesielle behov i sine aktiviteter.
  • Gjøre turstier og merkede turruter til en del av all arealplanlegging og synliggjøre dem i planleggingskart.
  • Prioritere kulturstøtte til organisasjoner som planlegger arrangementer knyttet opp mot barn, unge og oppvekst tilrettelegge for e-sport og gaming som fritidsaktivitet, eksempelvis gjennom å stille egnede lokaler til disposisjon.

Levende by og bygd

Frogn Venstre vil:

• Legge til rette for økt handel og aktivitet i sentrum.
  • Utvikle en plan for sjøsiden i Drøbak sentrum og knytte havnefronten tettere sammen med resten av sentrum. Sjøtorget og Båthavna må ses i sammenheng, og det må legges til rette for økt aktivitet fra Drøbak gjestehavn til Lehmannsbrygga.
  • Jobbe for at Drøbak akvarium på lengre sikt får bedre og mer egnede lokaler der det kan utvikle seg til den magneten for Drøbak det har potensiale til å være.
  • Etablere en lokal ringbuss som gjør det enkelt og attraktivt å bruke kollektivtransport til sentrum i stedet for bil.
  • Sette i gang et forsøk med bysykkelordning med elsykler.
  • Utnytte Bølgen som en attraksjon for tilreisende til Drøbak.
  • Holt næringspark, som ikke har blitt realisert, omreguleres til LNF-område.
  • Utvikle en kultur i Frogn kommune som gjør at næringsdrivende oppfatter kommunen som en inspirator, veileder og tilrettelegger.
  • Sørge for tilstrekkelig kapasitet i kommunens plan- og byggesaksavdeling slik at saksbehandlingsfrister overholdes.
  • Det skal være næring eller offentlig publikumsrettet virksomhet på bakkeplan i Drøbak sentrum.
  • Det skal være en betydelig terskel for å tillate konvertering av næringslokaler til bolig i Drøbak sentrum, fordi det er ønskelig med flere kontorarbeidsplasser i byen.
  • At kommunen ved landbrukskontoret skal jobbe mer aktivt med å stimulere til næringsvekst med utgangspunkt i landbruket.
  • At kommunen skal slutte seg til KS og NHOs program om leverandørutvikling slik at det lokale næringsliv kan utvikle mer kompetanse på å delta i og vinne anbudskonkurranser.
  • At kommunens innkjøpsreglement gjennomgås med sikte på forenkling.
  • Holter industriområde videreutvikles med masser fra Oslofjordtunnelen løp 2.
  • At reguleringsarbeidet for Kolstad, Odalen og Klommestein stoppes. Ved rullering av kommuneplanen tilbakeføres området til LNF.
  • At planen for Drøbak sentrum og områdeplanen Seiersten-Ullerud-Dyrløkke skal prioriteres når det gjelder utvikling av Drøbak.
  • Sørge for tilstrekkelig kapasitet i kommunens plan- og byggesaksavdeling slik at saksbehandlingsfrister overholdes og boligbyggingen i kommunen ikke forsinkes unødig.
  • Arbeide for at kommunedelplanen for Dal-Brevik realiseres og sikre elevgrunnlaget for Dal skole.
  • At de bynære hytteområdene representerer en fremtidig boligreserve, og bør avsettes som dette ved rullering av kommuneplanen.
  • At rådmannen utarbeider en kulturmelding der ny strategi for kultur og kulturbasert innovasjon og næringsutvikling utredes.
  • At kommunens rolle på kulturområdet skal dreies mer i retning av å invitere, stimulere og støtte aktører som vil skape kulturaktiviteter i Drøbak, og i mindre grad arrangere selv. Målet må være å styrke Drøbak med Oscarsborg som kulturarena og arrangementby.
  • At Smia ikke skal utkonkurrere sentrum som kulturarena.
  • Gi våre festivaler forutsigbare rammevilkår ved å ha en fast festivalpakke i budsjettet, og også gi støtte til nye initiativer.
  • At biblioteket utvikler en rolle som lokalt litteraturhus og debattarena. Musikkens og frivillighetens hus som skal etableres i gamle gymsal kan integreres i et slikt konsept. Et slikt konsept bør også kombineres med kveldsåpent i utlånsavdelingene.
  • At Follo museums nærområder sikres mot videre utbygging til andre formål, slik at museet har utvidelsesmulighet i et langsiktig perspektiv.
  • At kommunen skal støtte dugnadsaktiviteter og arrangementer som øker livskvaliteten for kommunens innbyggere.
  • At kommunen sørger for at anlegg for idrett og annen aktivitet er i tråd med befolkningens behov.
  • Gi støtte gjennom festivalpakken til frivillige som gjennomfører større offentlige arrangementer.
  • At kommunen skal stille opp økonomisk eller med tjenester når frivillige påtar seg større løft til beste for fellesskapet.
  • At kommunen skal samarbeide med kulturrådet.
  • At kommunen skal samarbeide med kulturrådet og idrettsrådet for å tilrettelegge for at nye innbyggere og deres barn deltar i idretts-, kultur- og foreningsliv. I dette arbeidet vil fritidskortet være et viktig hjelpemiddel.
  • Bidra til at det skapes naturlige arenaer der innvandrere og lokalbefolkningen møtes, enten ved selv å etablere disse møteplassene eller støtte frivillige eller organisasjoner som bygger opp slike møteplasser.
  • Gjennom utbyggingsavtaler sikre at alle nye boligfelt av en viss størrelse får avsatt boliger til bosetting av flyktninger og andre grupper med spesielle behov. Det kan skje gjennom kommunalt eie, tildelingsrett eller andre virkemidler som sikrer tilgang på boliger.
    Ha en aktiv politikk for å gjøre boliger tilgjengelig for ungdom og andre som har utfordringer med å komme inn på boligmarkedet.
  • Ta imot de flyktninger IMDI ber om plass til, og være villig til å strekke seg lengre i spesielle krisesituasjoner.
  • Jobbe for en språk og kulturopplæring som tilrettelegger for integrering, gjerne i samarbeid med andre nabokommuner.
  • Det tas initiativ til en evaluering av Follo kvalifiseringssenter for å se om det er mulig å gjøre tilbudet enda bedre.

Grønt skifte

Frogn Venstre vil:

• Fortsette å jobbe mot utbyggingsplaner i marka eller på dyrka mark.
  • Styre mot at Frogn kommune er klimanøytral i 2030.
  • Kartlegge grunnvannsressursene i kommunen slik at vi unngår utbygginger og inngrep som kan skade denne verdifulle ressursen.
  • Etablere flere innfartsparkeringer som gjør det enklere å bruke buss i stedet for bil til arbeidet.
  • Etablere sykkelparkeringer ved alle bussholdeplasser med mulighet for sikker låsing.
  • Etablere ladestasjoner for el-sykler ved de viktigste sykkelparkeringene.
  • Innføre grønt regnskap i års- og tertialrapporteringen for å følge opp målene i planen for klimanøytralitet.
  • Ta større hensyn til endret vær og klima ved godkjenning av nye utbyggingsområder.
  • Bruke grunneierbidrag som grep for arealplanlegging som sikrer samfunnsinteresser.
  • Fortsette å jobbe for en juridisk bindende markagrense i Frogn, og en felles markagrense i Follo.
  • Fortsette å jobbe for at Holt skog og næringsområdene på Måna nord for RV 23 reguleres tilbake til LNF-område.
  • Fortsette å jobbe mot boligbygging på Kolstad skog og stemme mot videre reguleringsarbeid.
  • Bevare markaområdene i Søndre Frogn: Kolstad, Øyerudåsen, Haveråsen, Ekeberg, Fjøser, Skiphelle og Odalsbekken.
  • Bevare markaområdene i midtre Frogn: Oppegårdstjernet, Seierstenmarka, Holtskogen, Stubberudskogen, Dammen/Skydsrud, Froen, Rommerud, Tjuvåsen og Fløyspjeld.
  • Bevare markaområdene i Nordre Frogn: Fuglesangåsen, Knardahl, Tassebråten, Måren og Dalsmåsan.
  • Gi Seierstenmarka et særskilt vern og øke avsetning av midler til opprustning av stinettet.
  • Være en pådriver for styrking av folkehelsearbeid med vinkling mot friluftsliv.
  • Støtte lokale lag- og foreninger som jobber med å styrke arbeidet med friluftsliv i kommunen.
  • Bevare Brunskogen gjennom omregulering til offentlig friområde.
  • Jobbe for å opprettholde et aktivt landbruk i Frogn.
  • Sørge for et sterkt vern av matjord lokalt, og utrede former for å avgiftsbelegge.
  • Gå imot nedbygging av dyrka mark, som i neste omgang kan brukes til å stimulere nydyrking.
  • Jobbe for at Frogn Kommune har en mer aktiv rolle ovenfor landbrukskontoret i Follo og i større grad legger lokale føringer for landbrukskontorets forvaltning.
  • Gi lokale matprodusenter støtte til prosjekter for utvikling av miljøvennlig matproduksjon.
  • Jobbe for å bevare kulturlandskapet i Frogn generelt og området rundt Froen gård spesielt.
  • Jobbe for at de lokale matprodusentene i Frogn får best mulige rammevilkår for å lykkes og stimulere til å opprette og videreutvikle lokale gårdsutsalg.
  • Jobbe for økt kompetanse rundt tilskuddsordningen “Spesielle miljøtiltak i landbruket” (SMIL). SMIL-tilskudd kan gis til tiltak som ivaretar natur- og kulturminneverdiene i kulturlandskapet og til tiltak som bidrar til å hindre eller redusere forurensning fra jordbruket.
  • Tilrettelegge for kommunale innkjøp av lokal mat.
  • Ikke akseptere utbyggingstiltak som begrenser tilgangen til strandsonen.
  • At godkjente tiltak skal i så liten grad som mulig være synlig fra sjøen.
  • Jobbe for at det kan etableres en kystkultursti langs hele vår kystlinje.
  • Offentlige strender må vedlikeholdes jevnlig og få en nødvendig oppgradering, blant annet med faste grillsteder.
  • Eksisterende planer for skjøtsel og vedlikehold må gjennomgås og følges opp.
  • At strender inkludert sandbunn i sjøen må renses opp regelmessig gjennom badesesongen, slik at strendene oppleves som attraktive for både barn og voksne.
  • Vektlegge vedlikehold, utvikling og drift av Badeparken fordi den står i en særstilling.
  • Gjennomføre skjøtselsplanen for Badeparken, slik at parken kan utvikles og settes ordentlig i stand.
  • Gjennomføre et kunnskapsløft for naturen ved å blant annet kartlegge artsmangfoldet gjennom en ny runde med kommunal kartlegging av naturtyper.
  • Sette kommunale mål på areal som skal defineres som uberørt natur.
  • Sikre at vi innen 2020 stanser tap av naturmangfold i samsvar med naturmangfoldloven.
  • At kommunen skal bidra i håndhevingen av skogvernet og jobbe sammen med grunneierne om sunn skogskjøtsel og tilrettelegging for friluftsliv.
  • Forby bruk av giftige sprøytemidler i kommunale virksomheter.
  • Ta vare på bier, humler andre insekter lokalt ved at deres leveområder ikke bygges ned.
  • Kommunen går foran ved å så og plante insektsvennlige arter på kommunale områder, og drifte kommunens arealer på en måte som er fordelaktig for våre innsekter.
  • Jobbe for å ivareta rødlistede arter som finnes lokalt.
  • Jobbe for å fjerne svartelistede arter som finnes lokalt og veilede innbyggerne i hvordan man skal plante riktig type planter.
  • Utarbeide juridisk bindende plankart med bestemmelser til arealbruken i sjøområder, med konsekvensutredning og risiko- og sårbarhetsanalyse for foreslått ny arealbruk.
  • Jobbe for at kommunen i større grad vurderer det lokale naturmangfoldet med særlig vekt på arter Follo og Frogn har et særlig ansvar for. Frogn kommunes rutiner i plansaker bør omfatte at det aktivt søkes miljøfaglige råd og innspill i større grad enn det som eksplisitt kreves i lov og forskrift, både fra offentlige organer og fra frivillige organisasjoner som Norsk Ornitologisk Forening og Zoologisk Forening.
  • Styrke arbeidet med vern av kulturminner i Frogn.
  • Styrke arbeidet med vern av det unike trehusmiljøet i Gamle Drøbak gjennom ny verneplan.
  • Åpne opp for at enkelte bygninger og miljøer i Gamle Drøbak kan gis et strengere vern, mens andre områder kan få et mindre strengt vern.
  • Jobbe for å tilrettelegge for bruk av bygningene i Gamle Drøbak slik at vernet blir ivaretatt, samtidig som man legger til rette for praktisk bruk og tilpasning.
  • Øke kommunens tilskudd til de lokale museene Follo Museum og Avistegnernes hus.
  • Styrke den kommunale kulturminnerådgivningen til huseiere og grunneiere, og deriblant hjelpe disse til å finne frem til aktuelle støtte og finansieringsordninger, som for eksempel Kulturminnefondet.
  • Ta initiativ til en ny prosess med Ruter med sikte på å omdefinere Drøbak til byområde, og utvikle et bedre lokalbuss-tilbud.
  • Etablere en ringbussrute som går kontinuerlig fra kollektivknutepunktet på Seiersten og f. eks. rundt Sogsti og Elle, Torget, Grande og tilbake til Seiersten som et lokalt supplement til dagens trase for hovedrutene. Dersom Ruters prøveordning med selvkjørende busser fungerer godt kan disse supplere eller erstatte en ringbuss.
  • At bussene fra mot Ås og Ski og mot Oslo må ha korrespondanse fra de sentrale boligområdene hele dagen og kvelden.
  • At båttrafikken mellom Drøbak og Oscarsborg bør være en del av Ruters nett med vanlige reisekort, og utvides slik at det også fungerer som et reisetilbud mellom Drøbak og Sætre.
    Etablere båtruter som pendleralternativ, særlig for Frognfolk som jobber vestover fra Oslo sentrum.
  • At det må etableres sikker sykkelparkering ved alle bussholdeplasser.
    Etablere flere pendlerparkeringer mellom Måna/Horgen og Dyrløkke.
  • Frogn Venstre vil at det i denne perioden igangsettes arbeid med fortau eller gang/sykkelvei langs følgende veier i perioden:
    • Fylkesvei 153 fra Bakker bru til Horgen.
    • Fra Glennekrysset til Nesodden grense.
    • Jørnsebakken og Vestbyveien til Rideskolen.
    • Elleveien.
  • Bygge ut moderne hurtigladestasjoner ved offentlige parkeringsplasser og sørge for at det settes krav om minst 20 % andel fleksiladestasjoner ved større private parkeringsanlegg.
  • At alle nye kommunale kjøretøy skal være lav- og nullutslippskjøretøy.
  • Sette krav om fornybare drivstoff ved kjøp av transporttjenester.
  • Sette krav til at fylkeskommunen tilrettelegger for etablering av hurtiglader ved Frogn Videregående skole.
  • At det normalt tas betalt for parkering på kommunale plasser og ved kommunale virksomheter i og nær sentrum. Perioder med gratis parkering kan bestå for å støtte opp om et levende bysentrum. Det innføres redusert parkeringsavgift for utslippsfriekjøretøy for fortsatt å stimulere til bruk av slike kjøretøy.
  • At kommunen skal være en pådriver for å gjøre utslippsfrie og klimanøytrale drivstoff tilgjengelig i kommunen.
  • At kommunen skal benytte sin innkjøpsmakt til å velge miljøvennlig.
  • Stimulere lokalt næringsliv til å bli leverandører til Frogn Kommune og at kommunen slutter seg til NHO og KS sitt program om leverandørutvikling.
  • Gjennomgå kommunens innkjøpsreglement for å forenkle dette samt styrke miljøaspektet ved kommunale innkjøp.
  • Sette mål om andel innkjøp av forbruksvarer som er svanemerket.
  • Sette mål om andel innkjøp av elektronisk utstyr (pc, skrivere, skjermer) som er Energy Star merket.
  • At kommunen inngår kontrollmedlemskap i Grønt Punkt og setter krav om at leverandører inngår i gjenvinningsordningene for emballasje.
  • Stille utslippskrav til transport og transporttjenester fra leverandører til kommunen.
  • At kommunen ikke skal leie lokaler som varmes opp med fossilt brensel.
  • Etterspørre miljøvennlige materialer i produkter og emballasje.
  • Gå gjennom alle kommunens bygg og vurdere om takene er egnet til å produsere solenergi.
  • Stille strengere krav enn teknisk forskrift om fornybar energi når nye områder legges ut for utbygging.
  • Utrede mulighet til å utnytte fornybar varme fra jord, sjø og eller elv i kommunen.
  • Opprette kommunale økonomiske støtteordninger som f.eks. klimafond for innbyggerne innen energieffektivisering og omlegging til fornybar energi.
  • Stille krav til bruk av miljø- og klimavennlige byggematerialer i alle nye kommunale bygg.
  • At alle nye kommunale bygg skal bygges som lavenergihus eller plusshus.
  • Fullføre utfasing av oljefyr i kommunale bygg.
  • Fremme bygging i tre, særlig når utbyggingen er i kommunalt ansvar.
  • Redusere den totale avfallsmengden i private husholdninger og kommunale enheter med 10 %.
  • Øke materialgjenvinningsgraden til 60 % (34 % 2017) i private husholdninger.
  • Redusere mengden matavfall fra restavfallet til 20 % (51 % i 2017) i private husholdninger.
  • Innføre kildesortering for alt kommunalt avfall og redusere avfallsmengden.
  • Jobbe for at lokale bedrifter kildesorterer og reduserer avfallsmengden, vurdere lokale veiledere for håndtering av næringsavfall.
  • Utvikle nye tjenester for innsamling og gjenvinning av avfall for private husholdninger og bedrifter.
  • Innføre avfallskrav i alle kommunale innkjøp.
  • Gjennomføre årlig aksjon for rydding av strender eller andre naturområder for søppel.
  • Jobbe for å begrense salg og bruk av engangsgriller i kommunen i samarbeid med handelsstanden.
  • Videreføre Frogn kommunes strategi om at naturbasert avløpsteknologi er den foretrukne metoden for avløp i hytteområder og spredt bebyggelse.
  • Være positive til at noen hytteområder/vel som ligger nærme Drøbak kan kobles til det offentlige nettet. Det samme gjelder hytteområder/vel som ligger i nærheten av Ås renseanlegg. Dette må dog bekostes av vellene.
  • Venstre er positive til etablering av offentlig vann og avløp ved utbygging på Dal som vedtatt i kommunedelplanen for Nordre Frogn.
  • Gjennomføre energivurdering av vannverk, renseanlegg, pumpeanlegg og avløp for utarbeidelse av tiltak for redusert energibruk. Kommunen bes søke Enova.
  • Styrke innsatsen ved miljøkontoret og skjerpe kontrollen med lokale renseanlegg i og rundt vassdrag.
  • Gjennom økt tilsyn med anlegg gi pålegg om utbedringer der det er nødvendig. Øke utskiftningstakten av vann og avløpsledninger.
  • Styrke kommunal overvåking, for å verifisere oppnåelse av miljømålene i vann- og avløpsplanen.
  • Søke om støtte fra Enova målrettet mot kommunale anlegg.

Tilrettelegge for helse

Frogn Venstre vil:

• Bidra til at det etableres nye muligheter til aktivitet for uorganisert ungdom og for voksne.
  • Støtte opp om frivillig arbeid for å tilrettelegge stier og løyper i marka. Bruke kommunens hjemmel i friluftsloven for å sikre at stier i marka blir ryddet, merket og kloppet når grunneiere og frivillige organisasjoner ikke finner frem til frivillige ordninger.
  • Øremerke deler av kulturstøtten til tiltak som tilrettelegger for friluftsliv for allmennheten.
  • Regulere motorisert ferdsel på fjorden slik at padlere, brettseilere og andre myke trafikanter kan ferdes trygt til sjøs.
  • At det offentlige rom skal tilrettelegges for at folk med fysiske begrensninger beveger seg mer, for eksempel gjennom fjerning av hindre, merking av stier og utplassering av benker.
  • At frisklivssentralen styrkes med en stilling med kompetanse på ernæring for den generelle befolkningen, samt for utsatte grupper.
  • Levere en hjemmebasert omsorg som er så god at brukerne trives, er trygge og opplever mestring. Dette innebærer blant annet at tjenesten vurderer løsninger for å begrense rullering av pleiere i hvert hjem.
  • Åpne for bruk av private aktører i omsorgtjenestene.
  • Velferdsteknologi må tas i bruk for å skape trygge omgivelser for eldre i eget hjem.
  • Velferdsteknologi skal også tas i bruk for å frigjøre ressurser til oppgaver som må gjøres av mennesker.
  • Etter skader og ved andre behov må det gis et tilstrekkelig rehabiliteringstilbud, for eksempel fysioterapi, slik at eldre igjen kan bli selvhjulpne i størst mulig grad.
  • Det skal være et tilstrekkelig fysioterapitilbud både på Dyrløkke og i Drøbak sentrum.
  • Kommunen bør sammen med frivillige organisasjoner søke å mobilisere frivillige til oppgaver som ikke trenger fagkompetanse, men som er viktige for økt livskvalitet for de som trenger hjelp.
  • Fortsette kommunens arbeid med å sørge for omsorgsboliger, også boliger med forsterket tilbud fra hjemmetjenesten.
  • At kommunens hjemmebaserte tjenester skal legge til rette for at folk kan velge å dø hjemme.
  • At rusmisbrukere som ønsker det skal få tilbud om skjerming fra andre misbrukere. Sikre gjennomføring av ROP-boligene i Husvikveien.
  • Videreføre ordningen med kreftkoordinator, og vurdere behovet for koordinering av andre komplekse behov.
  • Etablere en palliativ enhet i helsebygget, eller et annet fullverdig alternativ.
  • Styrke psykologtjenesten i kommunen.
  • Etablere lavterskeltilbud for psykisk helsehjelp, som Rask Psykisk Helsehjelp.
  • Øke satsing på velferdsteknologi i rammer som vil være lønnsomt for både tjenesteyter og mottaker.
  • Etablere en stilling med kompetanse på ernæring, som kan bruker som ressursperson båe for utsatte grupper i våre institusjoner, men også i et folkehelseperspektiv.

Hele programmet kan du lese her