Å få delta er en viktig Venstreverdi – La oss innføre Timekred i Sandefjord

Camilla Bilstad Johannessen, Foto: Sandefjord Venstre

Å få delta, å få være med er viktige premisser for inkludering og livsglede. Venstre i Sandefjord sørget for at Sandefjord var en av de første kommunene som innførte Opplevelseskortet. Det sikret unge og ungdom mulighet til å delta på arrangementer og aktiviteter, selv om foreldrene ikke har råd til å betale. I dag er det bred politisk oppslutning om Opplevelseskortet. Det er bra. Fordi det betyr at barn og ungdom i byen vår har en mye lavere terskel for å få være med, uavhengig av familieøkonomi.

Nå vil vi ta steget videre. Sette dette i system og utvide tilbudet, gjennom at kommunen tar i bruk en ny valuta -Timekred. Timekred er en app og en sosial valuta, basert på delingsøkonomi. Der innbyggere i Sandefjord, og kanskje særskilt ungdom kan «skaffe seg kred» gjennom å bidra i dugnadsarbeid og engasjere seg i frivillig arbeid. «Kred» kan du bruke til å gå på kino, teater, bowling, konserter, gå på kamp eller til og med handle deg matvarer. Avhengig av hvilke «kred» partnere kommunen har med seg på laget.

Kred er viktig, fordi det er for alle. Fordi det mobiliserer til innsats og deltagelse der det trengs, og bidrar til økt kulturell deltakelse, bedre bo- og nærmiljøer, og økt livskvalitet blant befolkningen. Hele tiden i godt partnerskap med kultur- og næringsliv.

Vi har mange gode krefter som jobber for å øke deltakelse blant unge som ikke er med i organiserte aktiviteter. Gode eksempler på dette er Napern og Kariåsen. Det jobbes aktivt for å etablere Fellesverket i Røde Kors sine lokaler. Vi i Sandefjord Venstre heier på alle dere som jobber for å gi barn og ungdom innflytelse og muligheter for deltakelse i kommunen vår. Vi vet det er viktig for helse og mestring i oppveksten. Vi vet også at det er viktig for videre utdanning og deltakelse i arbeidslivet. Derfor vil vi gjøre det vi kan for å sørge for at flest mulig får så gode muligheter som mulig til å delta i aktiviteter og opplevelsesarenaer, uavhengig av sosial status og økonomi. Skal vi lykkes med det, så må vi møte barn og unge på deres egne premisser. Vi har stor tro på at både næringsliv, frivillighet og kulturinstitusjoner ønsker å invitere ungdom inn på sine arrangementer. Dette er viktige partnere i et Timekred samarbeid. En bedrift som er Timekred partner lar innbyggerne betale med «Kred». Det betyr at unge selv kan velge hva de har lyst til å gjøre, og hvordan de vil bruke sin «kred».

Alle som har engasjert seg i frivillighet vet at det føles godt å være med å bidra. Å innføre Timekred betyr flere arenaer for å bygge nettverk, mulighet til å føle tilhørighet til byen vår, og bli kjent med det mangfoldet av foreningsliv og frivillighet vi har her i byen. Det er viktig for rekruttering til frivillighet og idrettslag, og det er viktig dersom vi for alvor skal satse på frivillighet og dugnad også for fremtiden.

Da min far var liten så hadde de ikke høstferie i Melsomvik, de hadde «potetferie». Mine venninner solgte jordbær på torvet, jeg jobbet hos Marcussen med Tanta mi, før jeg var ferdig på ungdomsskolen. Jeg husker jeg syntes lillebroren min var en latsabb fordi han ikke begynte å jobbe før han ble lærling hos Veidekke som 17 åring. Vi fikk våre første arbeidslivserfaringer, mye tidligere, og med mye lavere terskel enn det man gjør i dag. Den viktig læringa er forbeholdt de med et nettverk som gjør at de får en sommerjobb, og den kommer for de aller fleste mye senere i livet. Jeg tror at løsninger som Timekred, kan være med å ta tilbake noe av denne effekten. Det må være enkelt å få lov til å bidra. Vi må gi ungdommer frihet til å velge, og mulighet til å delta.

Camilla Bilstad Johannessen
3. kandidat Sandefjord Venstre