NÆRINGSLIVET ER EKSISTENSGRUNNLAGET VÅRT

I et demokrati som vi har i Norge, er det næringslivet som skaper inntektene og verdiene, med skatter fra bedriftene og deres ansatte. Det offentlige forbruker disse midlene til felles tjenester, som helse, oppvekst, samferdsel, eldreomsorg, offentlig administrasjon, osv. osv. For at denne modellen skal virke, er vi alle avhengige av at næringslivet fungerer, og går med overskudd.

I Møre og Romsdal generelt og på Averøy spesielt, har vi et næringsliv som «leverer varene». For det første har vi et mangfoldig og variert næringsliv som representerer mange forskjellige næringer og tjenester. For det andre har de aller fleste meget dyktige ledere og ansatte. For det tredje har vi et stort mangfold som representeres av bedrifter innen service, produksjon, primærnæringer, handel, reiseliv og tjenesteyting. Dette gjør at det er behov for alle utdanningsnivåer og begge kjønn. I fiske, havbruk og fiskeindustri, har vi naturgitte forutsetninger som gir oss fortrinn, og jeg tør påstå at vi er helt i Europa-toppen. I kommunen ligger verdens største fiskeforfabrikk, som i tillegg til å være en produksjonsbedrift også er en vesentlig kompetansebedrift. Andre bedrifter er i internasjonal front som leverandører til marine næringer, både med utstyr og IKT teknologi. Vi har en byggenæring og entreprenør som hevder seg godt i nasjonal sammenheng. Byggenæringen er forøvrig den desidert største distriktsnæringen vi har, når det gjelder antall ansatte og verdiskaping. I tillegg er det en rekke små og mellomstore bedrifter som dekker samfunnets krav og behov for varer og tjenester.

Innovasjon, nyskaping og grunder-virksomhet er helt nødvendig for at vi skal utvikle oss. Imidlertid skjer nyskaping mye oftere, i og gjennom det bestående næringslivet. At det skapes nye bedrifter heier vi selvsagt fram, men vi må aldri glemme at det er i det bestående næringslivet det meste av nyutviklingen, innovasjonen og verdiskapingen foregår. Vi behøver heller ikke å være så redd for eksterne eiere og kapital. Så langt har de vært med på å utvikle bedriftene, opprettholdt og skapt mange nye arbeidsplasser i Averøy. I mange tilfeller har oppkjøp vært løsningen for eksistensen til, og at lokale bedrifter har fått utvikle seg.

I sum har vi et meget velfungerende næringsliv som hver dag skaper verdier og inntekter samfunnet har behov for. Det typiske er dessverre at det ikke snakkes så høyt om det. Jeg etterlyser mer at de «slår seg på brystet», og gir klar melding om at de er dyktige og stolte av det det de skaper. I andre deler av landet er dette mer naturlig.

Det offentlige Norge må legge rammevilkår og betingelser til rette for at næringslivet får utvikle seg: Lærlingeordningene må forbedres. Det må avsettes store nok industri og næringsarealer, slik at de ikke kommer i konflikt med bolig og rekreasjonsområder. Det må legges til rette for at kommunikasjonene og samferdsel blir av en slik standard, at det tjener både innbyggerne og næringslivet. Det må også fra det offentliges side bygges barnehager og skoler, helsetjenester og infrastruktur. Det er også viktig at kommunen gjennom planverk legger til rette for utvikling, og i ettertid være tro mot vedtatt planverk. Da blir det offentlige systemet forutsigbart, noe næringslivet er svært avhengig av.

Averøy har utviklet seg til å bli en god kommune å arbeide å bo i, med fast forbindelse i begge retninger, presset gjennom av framsynte og dyktige folk. Grunnlaget er der, men vi har ennå mye å ta fatt i: – Folketallsveksten må opp, som gir kommunen inntekter i millionklassen. Det er 1000 byggeklare tomter i kommunen. – Kommunale veier må oppgraderes kraftig. – Vi må gi frivilligheten de beste betingelser, – Etablere en «helsehage», der helsetjenestene utenom legetjenester, blir samlet og videreutviklet. – Knytte til oss flere private og offentlige arbeidsplasser, mm

Men det viktigste av alt er at vi ikke ødelegger kloden vi bor på, gjennom en forutsigbar og forpliktende miljø og klimapolitikk. Og at vi aktivt gjennomfører det grønne skiftet vi er nødt å ta.

Godt valg

Roald Røsand – Ordførerkandidat Averøy Venstre