Kollektivsuksess for Vollen og Slemmestad

Njål Vikdal, Venstre, medlem i samferdselsutvalget i Akershus, 7.-kandidat Viken fylkesting og 4.-kandidat Asker kommunestyre, Foto: Olav Heggø

Det blir dobbel frekvens på hurtigbåten fra Vollen og Slemmestad og ekspressbuss til Oslo hvert femte minutt langs Slemmestadveien. Venstre leverer. Men, vi skal levere mer.

Venstre står fjellstøtt på at bare satsing på kollektivtrafikken kan gi oss enklere reiser, mindre kø, mindre støy, mindre støv og bedre trafikksikkerhet. Derfor har Venstre i Hurum, Røyken og Asker vært sterke pådrivere for bedre og bedre sammenhengende kollektivtilbud, både på båt, buss og tog, og derfor har Venstres fylkestingsgruppe jobbet målbevisst for bedre kollektivtilbud i hele fylket. Og få har vel fått mer igjen for det enn folk langs Slemmestadveien.

Innbyggerne langs Slemmestadveien har fått flere og flere ekspressbusser langs Slemmestadveien.

Nå går det en buss hvert 5. minutt i rushperiodene. Et rullende fortau til arbeidsplassene innover mot Oslo.

Satsingen har vært mulig fordi Venstre siden 2013 har økt midlene på statsbudsjettet til kollektivreiser i storbyområdene. Akershus og Ruter har prioritert økt busstilbud. Dette har gitt et fantastisk resultat. Innbyggerne har latt bilen stå og flokket til bussen. Ruter beskriver responsen langs Slemmestadveien som utømmelig. Derfor øker de stadig tilbudet.

Nå økes frekvensen på Vollen og Slemmestadbåten til hver halve time. Venstre så muligheten i å bruke reservebåten som innsatsbåt for å teste om det er trafikkunderlag for flere båter, når dagens dieselbåter skal erstattes med nullutslippsbåter. I tett samarbeid med Høyre fikk vi flertall for dette.

Fjorden ligger der som gratis trafikkåre. Nå må flere la bilen stå, gå, sykle elsykkel eller ta matebuss for å vise hva båten duger til. Da vil det også bli flere hurtigbåter.

Og hurtigbåtene må konverteres til batteri, hydrogen eller biogass så raskt det lar seg gjøre.

Men, vi er ikke fornøyd. Venstre vil ha fart på en direkte buss fra Slemmestadveien til arbeids- og skoleplasser i Asker sentrum, uten bussbytte på Blakstad. Vi er overbevist om at dette vil bli en suksess, på samme måte som ekspressbussene til Oslo.

Og så skal vi fortsette arbeidet for at bussen skal slippe å stå i bilkøene. Venstre tok initiativ til en transportutredning for søndre nye Asker i 2016. Denne er videreført i Akershus 2019-budsjettet med en større utredning for å få bussen raskere frem fra Asker og langs Slemmestadveien.

Noen tiltak vil være dyre, andre tiltak vil være krevende. Venstre fikk gjennomslag for å teste kollektivfelt på E18 vestover. Dessverre var biltrafikken for stor til at det ble en suksess. Men, vi vil fortsatt arbeide for at busspassasjerene langs Slemmestadveien skal komme seg hjem hver dag uten 15–30 minutter forsinkelser og vil fortsette å jobbe for både matebusstilbud og innfartsparkering for bil og sykkel både i Slemmestad og i Vollen.

Vi i Venstre vil kjempe videre både i kommunestyret i Asker og i fylkestinget i Viken for å gjøre det enklere for Asker-folk å velge miljøvennlige løsninger. Venstres samferdselspolitikk leverer. Gi oss din tillit til å fortsette vårt arbeid.

Innlegget sto på trykk i Budstikka 30.juli 2019