Fun Facts Venstre i Kragerø

– At Kragerø Venstre har fått gjennomslag for ikke å sprenge til svømmebasseng i Kragerøskjærgården? Etter iherdig jobbing over flere år, klarte vi endelig å få dette forslaget inn i Kommuneplanen. Det er slutt på sprenging til hyttefolks svømmebasseng i dag.

– At Kragerø Venstre fortsatt kjemper for å få gjennomslag for hvordan hytter skal tilpasses topografi i skjærgården? Vi vil at det skal utøves forsiktighet for inngrep i skjærgården, og argumenterer ofte for å følge eksisterende fotavtrykk.

– At Kragerø Venstre lenge før andre argumenterte for å forhindre inngrep som truet ålegresset? Kanskje til og med noen lo da vi stadig tok dette opp. Ålegresset har festet på seg mat for torskeyngel bla (for å si det enkelt), og er en viktig del av sjøens kretsløp i skjærgården.

– At Kragerø Venstre har fått gjennomslag for å forhindre riving av en rekke eldre bygninger i Kragerø? Fortsatt er den gamle bydelen og gamle hus i Kragerø truet av iver for å gjøre noe annet. En av eksemplene på bygninger som vi har fått gjennomslag for ikke å tillate riving er «Hellesundbygget» eller Galeien som befinner seg der nå … Dette er en gammel historisk bod som de fleste nå er enige med V at har bevaringsverdi. Sånn var det ikke før vi begynte å kjempe for dette bygget.

– At Kragerø Venstre ser det som viktig å øke forståelsen for hva den gamle Trehusbyen er i seg selv? Vi kan aldri slutte å snakke om at Kragerø har NB! status (Nasjonal betydning hos Riksantikvaren). Venstre vil at byggesaker i sentrum alltid skal måles mot eksisterende skala og bygninger i sentrum og i historiske bydeler.

– At Kragerø Venstre har lyttet til eksisterende innbyggere og fått en del gjennomslag for tilpasninger når nye reguleringsplaner skal utarbeides?
Eksempler: Mylius og Thomesheiinnbyggerne (Høyder og sikt), Skrubben; (en del viktige endringer i siste reguleringsendring; bla Høyder og Lekeareal på en plassering der forslaget var et forretningsbygg).

– At Kragerø Venstre kjemper for at boplikta skal virke i Kragerø? Vi vil ha folk i husene; Ikke en mørklagt by på vinteren. Da må strikken strammes for prosedyrene, og boplikta følges bedre opp; og spesielt nøye i områder som er utsatt for «feriehus”ønsketenkning i sentrum, på Øya, Havna, Smedsbukta og Skåtøy, Tåtøy osv.

Fra Horten til Kragerø i det nye fylket er Venstre opptatt av miljøet og forvalte kysten vår for kommende generasjoner. Over hele fylket er Venstre opptatt av steds- og byutvikling, og bevaring av eldre bygninger.

Steder behøver Venstre!

2.-kandidat Vestfold og Telemark Venstre