Ung og skeiv i Lier

Erika Melhus vil gi skeive en bedre oppvekst ved å endre seksualundervisningen i skolen og gi barnehagebarn opplæring om kropp, identitet og følelser , Foto: privat

Leder i Drammen og omegn Unge Venstre, Erika Melhus, vil ha alderstilpasset opplæring om kropp, identitet og følelser fra og med barnehagen. Da kan faktisk alle barn og unge lære det de trenger for å respektere hverandre og skeive kan vokse opp uten å føle seg rare og annerledes.

Ung og skeiv i Lier

Menneskeverdet er den mest grunnleggende verdien i det norske samfunnet, og Norge er kommet langt i arbeidet for skeives rettigheter. “Homo” er dessverre fortsatt et av de vanligste skjellsordene i norske skolegårder, og skeive ungdommer er mer utsatt for mobbing, depresjon, angst, rusproblemer og selvmord enn andre ungdommer.

Barn og unge trenger mer opplæring om kjønn, identitet, seksualitet og grensesetting. Seksualundervisningen i skolen må romme mer og lærerutdanningen må bli bedre på dette. Organisasjoner med fagkunnskap må inn i seksualundervisningen, men lærere må ta mer ansvar for denne delen av undervisningen. I «Institusjonen», en podkast hvor de snakker mye om det å være skeiv, diskuterer de ofte vanskelige temaer som er utrolig nyttig. Der har jeg mye av min egen seksualundervisning fra, siden den på skolen ikke var tilrettelagt skeive.

Norges eneste helsestasjonen for kjønn og seksualitet i Oslo har stor pågang fra hele landet, og deres kompetanse blir brukt både i helsevesenet og i kunnskapsformidling. Jeg tror at tilbudet må bli bedre og må tilbys også utenfor Oslo. Men det må være mer enn en helsestasjon, og de må bidra til å lære opp alle som jobber med barn og unge.

Det er tre ting jeg synes er skikkelig viktig:

1. Barn må få vite at skeive finnes så tidlig som mulig. Vi må begynne allerede i barnehagen. Jeg selv og andre unge skeive trodde det var noe galt med oss inntil vi fikk høre at det var mulig å være skeiv.
  2. Det er ikke greit å bruke ord som «homo» og lignende som noe negativt. Dette gjelder alle allerede. Folk må stå opp og si fra at dette ikke er greit når det skjer.
  3. Folk må slutte å dømme. Om et heterofilt par leier hender på gata, er det ingen som bryr seg. Men når to jenter eller to gutter gjør det, stirrer alle! Noen ganger er det ikke noe vondt ment, de tenker kanskje «wow så søtt!» eller «wow så modig!». Men det er ikke alltid slik. Jeg har selv opplevd å få dritt slengt eller stygge blikk. Det er direkte ubehagelig. Hvis du absolutt vil stirre, sleng med et lite smil. Vis at du mener det positivt.

Lier Venstre har tatt med seg mine innspill i valgprogrammet. Nå vil vi at Lier kommune skal ha «alderstilpasset opplæring om kropp, identitet og følelser fra og med barnehage». Vi vil også ha «en helhetlig undervisning om kropp, følelser og seksualitet i grunnskole og videregående». Da kan faktisk alle barn og unge lære det de trenger for å respektere hverandre og skeive kan vokse opp uten å føle seg rare og annerledes.

Erika Melhus

Leder i Drammen og Omegn Unge Venstre