Bompenger

Atlanterhavsvegen med Storseisundbrua, Foto: Harald A. Kalvøy

Bompenger har både før og i valgkampen vært et profilert tema, der nye partier er stiftet, som kun har denne ene saken på agendaen. Hovedsakelig dreier det seg om «bypakkene» i de største byene.

Vår lokale befatning med bompenger er av en helt annen karakter, da det stort sett gjelder fergeavløsningsprosjekter og fastlandsforbindelser. Uten bompenger hadde det vært helt urealistisk å gjennomføre Atlanterhavsvegen, Krifast, Imarsundet, Atlanterhavstunellen, og andre slike prosjekter i fylket.

Det var mye motstand og strid før oppstart av disse prosjektene, men i dag er nok de aller fleste godt fornøyd.

Bortsett fra Atlanterhavstunellen er alle nedbetalt med fri ferdsel. Om tre til fire år er det også slutt på bompenger her, og vi kan kjøre vegen når vi vil, gratis. Alternativet har vært ferge, som i realiteten er en evigvarende bomstasjon, som stenger mellom kl 24:00 og 05:30, hver dag. I Stortingsvedtaket om Atlanterhavstunellen, er det slik at idet øyeblikk lånene er nedbetalt og kommunene har fått tilbakebetalt sitt innskudd, åpnes vegen for fri ferdsel, uten forpliktelser til å finansiere andre prosjekter.

Roald Røsand – Ordførerkandidat Averøy Venstre.