Lokal klimakamp er framtidstro og dugnadsvilje

Tove Hofstad, Venstres kommunestyrerepresentant i Lier la fram partiets alternative budsjett - et budsjett for klima, miljlø, skole, barnehage og stedsutvikling., Foto: Liv Aarberg

Tempoet må opp for å finne bærekraftige løsninger for framtida. Ny kunnskap må føre til ny politikk. Hele samfunnet skal gjennom en stor endring mot lavutslippssamfunnet der 90-95 prosent av Norges klimagassutslipp skal kuttes innen 2050. Det sier seg selv at vi alle må bidra for å få det til, sier Venstres ordførerkandidat i Lier, Tove Hofstad

Jeg forstår klimastreikende ungdommer som synes politikere gjør for lite. Ekstremværet øker, nøyaktig slik FNs klimapanel gang etter gang har advart oss mot. Også i sommer, med nye varmerekorder over hele Norge. FNs klimapanel (IPCC) sin nyeste rapport slår alarm og sier at vi må endre hvordan vi produserer mat, hva vi spiser og hvordan vi forvalter våre landområder. Tidligere i år har FNs naturpanel slått fast at økosystemer kollapser og det biologiske mangfoldet er i ferd med å bli utryddet. Senere i år kommer FN med en ny rapport om hav og kryosfæren. Det er ingen grunn til å tro at alt er som det skal i verdenshavene eller de islagte områdene heller. Hva kan vi i Lier bidra med?

Ny kunnskap må føre til ny politikk

Prognosene i disse rapportene trenger ikke å bli vår dommedag, men det er vår felles «wake up call». Ny kunnskap må føre til ny politikk. Tempoet må opp for å finne bærekraftige løsninger for framtida. Hele samfunnet skal gjennom en stor endring mot lavutslippssamfunnet der 90-95 prosent av Norges klimagassutslipp skal kuttes innen 2050. Heldigvis har vi forskere som kan observere, beregne og gi oss anbefalinger slik at vi kan stoppe med skadelig framferd. Vi må jobbe intenst for å fremme klimatiltak som virker raskt og ikke svekker naturmangfoldet.

Hullet i ozonlaget på 80-tallet ble tettet takket være klimadugnad

Da det i 1985 ble oppdaget hull i ozonlaget, gikk alarmklokkene. Det tynne laget med gass som beskytter livet på jorda fra skadelig UV-stråling var i ferd med å bli borte. Hullet måtte tettes. Hele verden ble med på en klimadugnad. Siden Montreal-protokollen trådte i kraft i 1989, har nesten alle de ozonskadelige stoffene blitt redusert i atmosfæren. Jeg var selv 15 år i 1985 og jeg husker alvoret med et forsvinnende ozonlag. Vi så for oss et liv hvor alle måtte være innendørs på grunn av livsfarlig stråling og hvor ekstremt mange døde som følge av hudkreft. Heldigvis ble det ikke slik. Vi klarte å løse det. Man fant kildene og gjorde noe med dem. Alt fra innhold i spraybokser til kjøleskap og kjøleelementer måtte produseres på en forsvarlig måte.

Det er grunn til optimisme

Alt er ikke bare mørkt og trist. Det er flere grunner til at vi kan være optimistiske. Overgangen til klimavennlige transportløsninger er i gang, offentlige aktører kjøper mer miljøvennlig, næringslivet er motivert for omstilling, tusenvis av ungdommer trosser fraværsregler og streiker for endring og forskning, utdanning og ny teknologi skaper nye løsninger. Dette gir håp!

En klimakur for alle

Klimaendringene er menneskeskapt, men det er klimaløsninger også. Det betyr ikke at vi skal slutte å leve våre liv, men å gjøre ting på en ny måte. Vi har tro på at vi kan få dette til. Men det vil kreve noe av deg, meg og alle sammen. Grønne Lier er intet unntak. Vi skal være klimanøytrale i 2030. Vi har 11 år på oss. Det haster.

Derfor har Lier Venstre laget en liste med tiltak som setter Lier i førersetet på veien til lavutslippssamfunnet.

• Vi må gjøre det lettere å bruke kollektivt, gange og sykkel.
  • Vi må kutte utslipp fra alle biler og redusere biltrafikken.
  • Vi må ha en tøffere parkeringspolitikk, også på kjøpesentre.
  • Vi må stoppe nedbygging av dyrkbar mark.
  • Vi må kutte utslipp fra landbruket, spise mer grønt og kaste mindre mat
  • Vi må kutte i utslipp fra bygg, spare energi og ha utslippsfrie byggeplasser
  • Vi må ha flere bedrifter som driver med gjenbruk og resirkulering
  • Vi må stille klimakrav ved offentlige innkjøp

Tenke globalt og handle lokalt i arealpolitikken

FNs rapporter gir tydelig retning for global politikk, men arealpolitikken bestemmes i kommunestyret. Derfor er 2019 et viktig klima- og naturvernvalg. Lier har alle forutsetninger for å klare omstillingen til lavutslippssamfunnet, men da må alle må bidra, akkurat som på 80-tallet. Politikerne, deg, meg og naboen. Vi kan ikke vente. Det er viktig å gi spesielt barn og unge troen på at man klarer å endre verden. Vi har klart det før og vi skal klare det igjen.

(Debattinnlegg i Lierposten 15. august 2019)

Tove Hofstad

Ordførerkandidat for Lier Venstre

Nyttige lenker:

FNs naturpanel: Menneskelig aktivitet truer eksistensen til én million arter
NRK: FNs klimapanel slår matalarm