70 barn i barnehagene

Enda flere barn får nå rett til gratis kjernetid i barnehagen. , Foto: Venstre

Larvik kommune har som mål at alle barnehager skal ha 70 plasser. Det ønsker ikke Larvik Venstre. Venstre fremmet forslag i kommunestyremøte mars 2019 om å stryke målet at alle kommunale barnehager skal ha 70 barn, men AP, Høyre, Senterpartiet, Frp, SV ønsket denne politikken og derved er Larvik kommune sitt mål fortsatt 70 plasser. Venstre er helt uenig om denne storskalatenkningen og vi vil ha både små og store barnehager fordi vi ønsker et mangfold som gir foreldrene mulighet å velge den type barnehage man ønsker for sine barn.

I dag har 11 av kommunens 20 barnehager færre enn 70 barn og noen ligger i lokalsentrene, noen utenfor lokalsentrene. Med et mål på minimum 70 barn må konsekvensen være at kommunen strategisk jobber for å legge ned eller slå sammen de 11 barnehagene som ikke holder barneantallsmålet. Dette målet ønsker vi like lite som vi vil gå for en nedleggelse av Varden og Valby barnehage. Vi har tre ønsker:

1) Kortreiste barn. Da må vi ha barnehager der folk bor, og folk bor i hele kommunen.
2) Mangfold. Da må vi ha både store og små barnehager, for å kunne gi foreldre valgfrihet
3) Kvalitet. Kommunen bør ta opp konkurransen med private barnehager med flere fokusbarnehager

Foreldrene og familien er det viktigste i et barns liv. De vet best hvilket valg som passer dem. Vår oppgave som politiker er å se til at alle har
like muligheter å ta sine valg. Familiene skal kunne velge både på beliggenhet og størrelse, men også om den er kommunal, privat eller
foreldre eid, nært hjemmet eller på vei til jobb, helt enkelt ha muligheten og valgfriheten til å ta egne valg for sitt liv og sine barn. Venstre vil også ha barnehager desentralisert i hele kommunen. Vi ønsker nærbarnehager som ligger der folk bor, som flere kan sykle eller
gå til og som blir en naturlig møteplass for foreldre og barn – fordi vi ønsker kortreiste barn.

Fordi det skal være trygt å vokse opp i Larvik.