Hva betyr det å stemme på Venstre?

Wikimedia Commons

Hva betyr det å stemme på Venstre?

En stemme på Venstre er en stemme på Venstre. Jeg ønsker å være klar på hva det betyr ettersom flere av mine kolleger fra andre partier forsøker å si at en stemme på Venstre er en stemme på andre politiske partier.

Venstre står på egne ben med en helhetlig politikk som alle kan lese om i vårt program, og jeg vil si litt om hva det betyr for Sandefjords innbyggere.

Venstre ble til før Arbeiderpartiet og Høyre. Det er tuftet på prinsipper som går langt dypere enn frihet for markedskreftene eller rettigheter for arbeidere. Venstre er tuftet på de 10 liberale prinsippene hvor de 3 første er:

1. Friheten skal gjelde over alt, for alle
  2. Det personlige ansvaret er ufravikelig
  3. Alle har ansvar for hverandre, for miljøet og for kommende generasjoner

Venstre vil i kommunestyret fremme egne saker og vi vil samarbeide fra sak til sak med de partiene som best støtter opp om vårt program. Generelt vil Venstre til enhver tid utfordre andre partier i saker vi brenner for – og spesielt gjelder dette makthaveren som til enhver tid skal utfordres og ettergås.

Derfor betyr en stemme på Venstre blant annet:

Carlsenkvartalet og andre viktige områder i kommunen vår:

Venstre ønsker å utvikle en juridisk bindende områdeplan. Vi ønsker en godt utviklet og helhetlig plan som har involvert alle berørte parter. Slik det er i dag foreligger det en uavklart løsning for et område som er en viktig del av helheten i byen vår. Venstre vil ha en plan for hele havneområdet og en aktiv kommune som følger opp planen. Det er en fordel for alle parter. Det blir enklere for administrasjonen og politikere å følge opp føringene og det betyr at private aktører har bedre forutsigbarhet når planer skal utvikles. Dette er etterspurt av næringslivet og eiendomsutviklere i mange år. Mao en vinn-vinn situasjon for alle parter.

Mer åpenhet og transparens

Venstre ønsker å innføre et lobbyregister. Politikerrollen innebærer utstrakt kontakt såvel med enkeltpersoner som interessegrupper i lokalsamfunnet. Derfor er det svært viktig at det er kontrollrutiner på plass og at både den politiske og den administrative ledelse jobber med holdninger og rutiner kontinuerlig. Venstre vil fortsette arbeidet for mer åpenhet, innsyn og kontroll.

Etterlevelse og best practice

Venstre vil at alle prosesser skal følges og være i henhold til gjeldende lovverk og best practice – som man skal forvente av enhver bedrift. Som et eksempel var varslersaken svært uheldig for Sandefjord kommune generelt og for kommunens ansatte spesielt. Ikke bare ble det brukt mye penger for å rydde opp i saken, men den negative energien som brukes og den oppmerksomheten slike saker får er det vanskelig å sette en prislapp på. Uansett har den kostet skattebetalerne mye penger. For å unngå slike saker er det svært viktig at prosesser følges, at de kan ettergåes av kontrollorganer og at alt er dokumentert og referert. Venstre vil fortsette å jobbe for at alle forholder seg til kommunens regler og at best practice brukes for alle administrative prosesser.

Dette er noe av det Sandefjord Venstre kommer til å jobbe med i neste 4 års-periode. Så uansett hva våre politiske motstandere på Høyresiden hevder – Venstre er godt forankret i sentrum av lokalpolitikken og vi går til valg på våre egne saker og vårt eget program.

Det aller viktigste Sandefjords innbyggere kan gjøre er å bruke stemmeretten 9. september. Godt valg!

Peder Sunde, 2. kandidat

Les mer i Venstres program i her.