Et næringsliv på lag med framtida

Tor Kristen Haugen er opptatt av et framtidsretta og bærekraftig næringsliv. Tor er Lier Venstres 2. kandidat til valget i 2019, Foto: Johan Malvik

Lier har gode forutsetninger for å ligge i forkant med et sterkt og levende næringsliv i årene som kommer uten at det skal gå på bekostning landbruksnæringen og vår verdifulle matjord. Det gjelder å se mulighetene og jobbe sammen for å gripe dem, skriver Tor K. Haugen i dette innlegget.

Næringslivet må omstille seg i takt med samfunnsendringene

Ett av de viktigste fundamentene for et godt samfunn er et dynamisk og tilpasningsdyktig næringsliv som kan skape verdier og møte framtidas utfordringer. Det er viktig å legge til rette for at eksisterende bedrifter kan omstille seg, og at nye næringer kan vokse fram når samfunnet endrer seg.

Forbrukerne krever bærekraft og ansvarlighet

Vår tid er preget av klima- og miljøutfordringene vi må løse i årene som kommer. De omstillingene som kreves skaper rom for nye bransjer og for nye løsninger i eksisterende næring. Folk stiller stadig strengere krav til bærekraft og ansvarlig produksjon av varer og tjenester. Bruk og kast-mentaliteten er på vikende front. Flere og flere ønsker å reparere ting som ryker, heller enn å kaste dem og kjøpe nye. Lier Venstre vil stimulere og legge til rette for slik næring. De som vil lykkes i framtida er de som tar dette ansvaret på alvor og de som finner nye løsninger på vår tids utfordringer.

Kommunens innkjøp som drivkraft til innovasjon og nyskaping

Historien viser at det gjerne er gründerbedrifter som best kan identifisere og utnytte nye nisjer i markedet. Derfor vil Venstre gjøre det enklere å starte og drive egen bedrift. Vi legger vekt på effektiv samhandling mellom næringsdrivende og stat/kommune, med rask og forutsigbar saksbehandling i et moderne og hensiktsmessig byråkrati. Selvbetjeningsløsninger for næringslivet kan gi bedre tjenester og avlaste administrasjonen. Kommunen kan også bruke sin innkjøpsmakt til å understøtte små- og mellomstore bedrifter, særlig i grønne næringer. Venstre ønsker at minst 10% av Lier kommunes innkjøpsbudsjett skal gå til små- og mellomstore bedrifter.

Mer entreprenørskap i skolen og flere lokale læreplasser

Næringslivet trenger mer enn noen gang kompetente medarbeidere. Venstre mener Lier kommune må tiltrekke seg kompetansearbeidsplasser for å demme opp for arbeidsreiser ut av kommunen. Men kompetanse må først og fremst utvikles lokalt. Derfor er det viktig å opprettholde og styrke satsingen på læreplasser. Ett tiltak vil være å vektlegge læreplasser ved offentlige innkjøp. Venstre ønsker også å dyrke fram nye generasjoner gründere med mer entreprenørskap i skolen.

Bedre infrastruktur er helt nødvendig

Skal Lier være en kommune som skal lokke til seg «grønne» bedrifter og «grønn» næringsutvikling, må vi legge til rette med god infrastruktur. Bredbåndutbygging, kollektivtrafikk og miljøvennlig transport må prioriteres. Næring bør lokaliseres i effektive bransje- og næringsklynger med miljøvennlig og hensiktsmessig infrastruktur og minimal miljøpåvirkning.

Lier har gode forutsetninger for å ligge i forkant med et sterkt og levende næringsliv i årene som kommer uten at det skal gå på bekostning landbruksnæringen og vår verdifulle matjord. Det gjelder å se mulighetene og jobbe sammen for å gripe dem.

Tor K. Haugen

2.kandidat for Lier Venstre