Venstre vil ha sterkere vern i Drøbak

Nicolay Corneliussen, Foto: Ivar Ruud Eide

Nicolay Corneliussen var initiativtaker til områdeplanen for Gamle Drøbak i 2012, og er godt fornøyd med rådmannens nye versjon av planen. Venstres planpolitiker de siste åtte årene er allikevel klar på at det må komme inn et generelt riveforbud i planen hvis bymiljøet skal være forsvarlig vernet.

-I Gamle Drøbak må vi sikre et strengt vern, sier han. Vi ønsker derfor at det skal være et generelt riveforbud, og foreslår at dette legges inn som en generell bestemmelse. Det skal være gode grunner til å fravike dette, og vi vil også foreslå endringer i enkelte formuleringer som f.eks. «skal søkes bevart» endres til «skal bevares».

Venstre vil også gjøre endringer i den foreslåtte kystkulturstien. Partiet vil legge stien slik at den ikke er til hinder for Universitetets drift i Tollboden, og vil heller ikke bygge gangbroer på utsiden av Badehusgata.

-Badehusgata er en perle i Drøbak, og bør inngå i kyststien heller enn at vi setter i gang krevende grunnerverv og bygging på sjøsiden av husene, sier han.

Venstre mener at Rådmannens omarbeidede forslag til områdeplan for Gamle Drøbak er blitt et bedre styringsverktøy enn dagens plan og det forrige planforslaget fra Rådmannen. Verneverdiene er tydeligere definert og differensiert med 18 ulike hensynssoner og fire ulike arealformål for bebyggelse. Innsigelsene fra overordnede myndigheter er løst, og den nye planen bygger blant annet på den nye kommuneplanens samfunnsdel og klima- og energiplanen.

Corneliussen er frustrert over at Høyre for to år siden kom med en lang rekke planendringer som førte til innsigelser og store forsinkelser, og advarer Høyre mot å sende planen ut på en lang forhandlingsrunde nok en gang.

-Det er nå på tide å få lagt den omarbeidede planen ut til offentlig ettersyn og vi ser frem til å motta høringsinnspill fra alle berørte parter før planen endelig skal vedtas, sier han.

Venstres forslag i HMPB:

Sak 63/19- Områdeplan Gamle Drøbak – fornyet førstegangsbehandling

Alternativ 2 fremmes:

Alt. 2: Som innstilingen (alt 1), men med følgende tillegg: D. Hovedutvalg for Miljø, Plan og Byggesaker ber rådmannen om å gjøre følgende tillegg i planforslaget før Områderegulering for Gamle Drøbak sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn: – Utvalget foreslår selv endringene.

Endringsforslag fra Venstre

Reguleringsbestemmelser

• 2.4 (side 6)

Tilleggsavsnitt:

Innenfor planområdet er det et generelt riveforbud. Unntak fra dette skal behandles som dispensasjon eller detaljregulering jfr § 3.2.

• 4.3.4 (side 16)

Siste tre ord i første avsnitt strykes: skal søkes bevart og erstattes med «skal bevares»

• 4.3.4.3 (side 21)

Siste setning strykes:

Bebyggelsen kan rives dersom bygningsmyndighetene vurder eksisterende bygning/bygningsdeler av

lav/ingen kulturverdi og endringen enten styrker eller ikke svekker kulturminnets integritet.

Plankart

Kyststi forbi Tollboden og Badehusgata 7 og 9 tas ut av planen. Kyststien fra Sjøtorget og sørover skal gå gjennom Badehusgata.