Kulturmiljø, klima og lysdesign

Ola Elvestuen, Bjørn Flo Knudsen og Torbjørn Thorsbakken sammen med representanter fra KKE og Vestsiden Ungdomsskole., Foto: Naomi I. Røkkum

På tampen av kommune- og fylkestingsvalgkampen, tok statsråd i Klima- og miljødepartementet, Ola Elvestuen, en begivenhetsrik og informativ tur til Kongsberg.

Første post på programmet var kulturminneområdet Gruveåsen, der statsråden ble møtt av lokale Venstre-representanter, Odd Arne Helleberg (Kongsberg kommune), Bjørn Ivar Berg (Norsk Bergverksmuseum) og Per Halvor Sælebakke.

Etter litt mat og en kort prat, ble Elvestuen med på tur fra Sachsen gjennom kulturminneområdet, før de endte opp i Funkelia nedenfor Kongsberg Skisenter. Reisen gikk sørover forbi Kongens gruve-dammen, forbi Kongens gruve, fra Korset ned til Samuels gruve før veien fulgte Underberget og passerte Hannibalbakken før endestasjonen.

Senere samme dag møtte statsråden rektor Baard Olsen og avdelingsleder Jan Erik Storløkken ved Vestsiden ungdomsskole, i tillegg til Hallvard Benum fra KKE. Dermed fikk Elvestuen bevitne Norges – om ikke verdens – mest miljøvennlige skole.

Dagen avsluttet med fremvisning av prosjekter og forskning om bærekraftig lyssetting i smarte byer. Temaer her var både sammenhenger mellom energisparing og trivsel og samarbeid mellom forskningsmiljøer innen lysdesign og autonome systemer (ingeniørutdanning). Bente Monica Aakre, Are Røysand, Olaf Halland Graven og Elisabet Syverud (alle Universitetet i Sørøst-Norge) var vertskap.