Vi vil ta opp Remmafjellet på nytt etter valget

Kommunestyrer og fellesnemnd i Orkland har denne uka vedtatt en knallgod uttalelse mot videre vindkraftutbygging på land i Orkland. Men Orkland Venstres forslag om også å be konsesjonsinnehaveren for Remmafjellet vindkraftverk om å skrinlegge utbyggingsplanene, som ble enstemmig vedtatt i Orkdal kommunestyre på onsdag, ble nedstemt i fellesnemnda torsdag. Venstre mener vi også bør gi et tidlig signal om at vi er mot utbyggingen på Remmafjellet, derfor vil Venstre på nytt fremme uttalelsen om Remmafjellet vindkraftverk i kommunestyremøte etter valget.

Med unntak av kommunestyret i Agdenes har nå alle kommunestyrer samt fellesnemnda i Orkland avsagt høringsuttalelse om NVEs Nasjonal ramme for vindkraft. Venstre er veldig glad for at alle gjennom grundig og god argumentasjon har sagt enstemmig og klart nei til videre utbygging av vindkraftverk på land i Orkland, og at alle er enige om at vi mener vi har tatt vår del av ansvaret for vindkraftutbygging i landet gjennom etableringen av Geitfjellet vindpark.

I Venstre har vi ventet siden i vår på behandlingen av denne høringsuttalelsen fordi det for oss, som ikke har vært representert i folkevalgte organ i Snillfjord, også er den første ordentlige muligheten til å ytre oss om Remmafjellet vindkraftverk.

Bør si tidlig ifra til konsesjonsinnehaver

– Erfaringer fra Frøya viser at det er viktig å melde fra til konsesjonsinnehaver tidlig om lokal motstand, før de har gjort for store investeringer. Behandlingen av Nasjonal ramme for vindkraft er et naturlig tidspunkt å gjøre dette på – i en sak som likevel oppsummerer så mye ny kunnskap om konsekvenser, sier Lavrans Skuterud, Orkland Venstres 1. kandidat.

I Orkdal kommunestyre på onsdag oppnådde Venstre, etter godt samarbeid med Arbeiderpartiet, enstemmighet om å ta med denne oppfordringen i høringsuttalelsen:

“Orkdal kommunestyre benytter anledningen til å be Statkraft Vind Utvikling DA skrinlegge utbyggingsplanene for Remmafjellet vindkraftverk. Nasjonal ramme for vindkraft oppsummerer ny kunnskap som ikke var tilgjengelig den gangen konsesjonen for Remmafjellet ble gitt:

1. Den store endringen i turbinstørrelse som har skjedd vil med stor sannsynlighet gi negative konsekvenser for hubro og andre truede arter i området Agdenes/Snillfjord
  2. Større turbiner gjør også i seg selv at hele utbyggingen blir et større naturinngrep
  3. Så lenge det ikke er estimert karbonutslipp i forbindelse med ødeleggelser av myr, er det usikkert hvor positivt klimaregnskapet for utbyggingen vil bli.”

I fellesnemnda på torsdag ble det samme forslaget fremmet som et felles forslag fra representantene Lavrans Skuterud (V) og Finn Hoff (Ap), da Ap ikke hadde diskutert forslaget i partiet. Forslaget utløste en engasjert debatt, der Snillfjord-ordfører John Lernes holdt et langt og godt innlegg om bakgrunn og historikk for konsesjon på Remmafjellet, inkludert kraftforsyningssituasjonen, fordelingsnett og betydning for næringsutvikling i regionen.

Skuffet over snuoperasjon

Etter Lernes sin orientering tok flere til orde for at det var uheldig å blande inn uttalelsen om Remmafjellet i høringsuttalelsen om Nasjonal ramme for vindkraft, da de formelt ikke har noe med hverandre å gjøre. Finn Hoff og Lavrans Skuterud oppretthold likevel sitt forslag, men forslaget fikk bare 9 av fellesnemndas stemmer og falt. Fellesnemndas uttalelse sier dermed ikke noe om Remmafjellet vindkraftverk direkte.

– Vi skjønte på forhånd at ikke alle kom til å støtte forslaget. Men at til og med de som stemte for i kommunestyret dagen før snudde i dette møtet, må vi si er skuffende – særlig når de hadde et enstemmig kommunestyre i Orkdal i ryggen. Vi forstår at det er kontroversielt å gå imot en lovlig gitt konsesjon, men det er mye ny og oppdatert informasjon om konsekvensene av vindkraftutbygging, sier Skuterud.

– Flere av representantene i fellesnemnda ga i møtet uttrykk for at de var mot utbygging av Remmafjellet, men at saksgangen hindret dem i å støtte uttalelsen. Vi har vanskelig for å skjønne at det som blir akseptert som saksbehandling i Orkdal kommunestyre ikke skal være godkjent i fellesnemnda. Heller ikke at det skulle være vanskelig å støtte denne oppfordringen dersom de virkelig er mot utbyggingen, sier Skuterud.

– Ved å fremme uttalelsen som egen sak (interpellasjon) når Orklands kommunestyre er konstituert etter valget, vil de nyvalgte representantene få mulighet til å vise tydelig hva de mener, avslutter Skuterud.

De som støttet fellesforslaget fra Lavrans Skuterud og Finn Hoff (Ap) var Jørgen Indergård (Orkdalslista), Torstein Larsen (PP), Marit Mjøen og Knut Even Wormdal (uavhengige), Berit Westrum Johansen (Småbylista), og Oddvar Indergård og Beate Bonvik (Felleslista for Bygdeutvikling (Agdenes)).

Uttalelsene fra Orkdal kommunestyre og Orkland fellesnemnd er like med unntak av punkt 6, vist nedenfor:

1. Orkland er opptatt av å ta vare på reindriftsinteresser og dermed sørsamisk kultur og næringsgrunnlag. Vinterbeiter er en begrensende faktor for reindrifta i Trollheimen, og så godt som alt av distriktets vinterbeiter ligger innenfor det utpekte området Indre SørTrøndelag.
  2. En eventuell utvidelse av området Indre Sør-Trøndelag vestover frarådes på det sterkeste på grunn av store reindrifts- og friluftsinteresser rundt Resfjellet og randsonen til Trollheimen landskapsvernområde.
  3. Det er tatt lite hensyn til viktige friluftsinteresser, inkludert jakt, fiske og naturbasert reiseliv. Orkland vil peke på Søvasskjølen – Omnfjellet, Ilfjellet, Grefstofjellet og Losvåttån og fjellområdene i Snillfjord og Orkdal som svært viktige friluftsområder innen utredningsområdene. I et klima- og folkehelseperspektiv er det viktig å ha relativt uberørte naturområder innen kort reiseavstand for alle innbyggerne i den nye kommunen
  4. Av miljømessige forhold vil Orkland særlig påpeke at et stort antall traner bruker områdene utpekt ved Ilfjellet til daglige trekk på høsten når de samles i Meldal. Daglige trekk i områder med vindkraftverk vil kunne påvirke tranebestanden regionalt eller nasjonalt. I Snillfjord har vi et viktig hekkeområde for hubro, og det hekker både konge- og havørn i Orkdal og Snillfjord.
  5. Klimaregnskap ved utbygging som påvirker myr og våtmarker er for dårlig belyst i rammen. I våre myrrike områder må en vite at en eventuell utbygging gir en klimagevinst, og NVE oppfordres til å legge langt større vekt på dette ved utpeking av områder for framtidig vindkraft.

Punkt 6 i Orkdal kommunestyre sin uttalelse: Orkland har allerede tatt et betydelig ansvar for utbygging av vindkraft på land, med Geitfjellet under utbygging. Orkdal kommunestyre benytter anledningen til å be Statkraft Vind Utvikling DA skrinlegge utbyggingsplanene for Remmafjellet vindkraftverk. Nasjonal ramme for vindkraft oppsummerer ny kunnskap som ikke var tilgjengelig den gangen konsesjonen for Remmafjellet ble gitt:

a) Den store endringen i turbinstørrelse som har skjedd vil med stor sannsynlighet gi negative konsekvenser for hubro og andre truede arter i området Agdenes/Snillfjord
b) Større turbiner gjør også i seg selv at hele utbyggingen blir et større naturinngrep
c) Så lenge det ikke er estimert karbonutslipp i forbindelse med ødeleggelser av myr, er det usikkert hvor positivt klimaregnskapet for utbyggingen vil bli. Det vises også til kommunenes negative høringsuttalelser til konsesjonssøknaden om utbygging på Svarthammaren.

Punkt 6 i Orkland fellesnemnd sin uttalelse: Orkland har allerede tatt et betydelig ansvar for utbygging av vindkraft på land, med Geitfjellet under utbygging. Det vises også til kommunenes negative høringsuttalelser til konsesjonssøknaden om utbygging på Svarthammaren.

1. For å nå målene i Parisavtalen om reduserte klimagassutspill oppfordrer Orkland om at det framover, til fordel for vindkraft på land, satses langt hardere på:
    a. En planmessig utbygging av flytende havbasert vindkraft.
    b. Oppgradering av eksisterende vannkraft og linjenett.
    c. Økt energieffektivisering.
    d. Desentralisert solenergi hvor takflater på boliger, driftsbygninger, næringsbygg og offentlige bygg benyttes til energiproduksjon.
    e. Økt satsing på bioenergi, og da spesielt biogass fra husdyrgjødsel, fiskeoppdrett og matavfall.
  2. For nærmere utdyping vises til saksframlegg.

Orkdal kommunestyre vedtok også et punkt 9: Kopi av høringsuttalelsen oversendes Statkraft Vind Utvikling DA.