Valg 2019 – Venstre ute av kommunestyret (igjen)

Venstre klarte ikke å beholde plassen i kommunestyret i Eidsvoll. Etter tre perioder og 12 år i kommunestyret var det slutt for Knut Bakkehaug. Fasit ble 205 stemmer og 1,8%. Tilbakegangen var på 79 stemmer og 1,1%. Det var Vilberg, Venstres sterkeste krets i Eidsvoll som sviktet.

Denne gangen ble tapet mye større enn i 2015. Da tapte Venstre 27 stemmer og tilbakegangen var på 0,3% i forhold til valget i 2011.

Ved valget i 1991 mistet Venstre også plassen i kommunestyret, med knapp margin. Fordi Ole Jørgen Persson meldte overgang fra Ap i 1992 og meldte seg inn i Venstre var partiet representert i kommunestyret frem til 1995. Hverken i 1995, 1999 eller 2003 klarte Venstre å få valgt inn noen representant. Det var først ved valget i 2007 at Venstre igjen ble representert i kommunestyret, med Knut Bakkehaug. Han ble gjenvalgt i 2011 og 2015. Nå er det altså slutt.

Venstre var ikke nærmest til å ta det siste mandatet i kommunestyret. 205 stemmer er for lite. Partiet med færrest stemmer som likevel beholdt plassen i kommunestyret, er KrF. De fikk 252 stemmer. Om Venstre hadde klart å holde stillingen i valgkretsen Vilberg, kunne plassen vært sikret. Sammenlignet med 2015 ble det 37 færre stemmer i denne kretsen.

Venstre tapte drøyt 26% av stemmene sammenlignet med valget i 2015. Til sammenligning var tapet i 2015 i forhold til resultatet i 2011 på i underkant av 9% av stemmene. På nasjonalt plan tapte Venstre 21,21% av stemmene sammenlignet med 2015-valget. Venstre har altså gått mer tilbake i Eidsvoll enn på landsplan.

Oppslutningen havnet på mellom 1,8 og 2% i alle kretser, bortsett fra Minnesund (1,4) og Feiring (0,5). Både i forhåndsstemmer og oppslutningen på selve valgdagen ble Venstres oppslutning 1,8%. Valgkampen gjorde dermed ingen forskjell. Venstres velgere er ellers kjent for å bestemme seg helt i innspurten av valgkampen.

Andelen av Venstres stemmer som ble avgitt som forhåndsstemmer var det dobbelte av i 2015. Økningen var på 15 stemmer. Den eneste kretsen der det var fremgang i antall stemmer på selve valgdagen var i kretsen Eidsvoll Verk. Den mest markante tilbakegangen i antall stemmer var som nevnt Vilberg, og Feiring (- 9).

Venstre var nest minste parti i alle kretser, bortsett fra kretsene Råholt og Minnesund. I disse to valgkretsene hadde KrF lavere oppslutning enn Venstre.

Knut Bakkehaug uttaler til EUB at han er skuffet over resultatet og ikke kan peke på noen klare årsaker. Artikkelen ligger bak betalingsmur.

Eidsvoll Venstre kommer til å evaluere sine egne forberedelser til valgkampen, selve valgkampen, og resultatet. Uansett hva resultatet av evalueringen blir: Et liberalt parti kan ikke være et ensaksparti. I Eidsvoll har Venstre jobbet med klima og miljø, skoleutvikling, åpenhet og innsyn, og lokaldemokrati – alt med basis i grundige og gjennomarbeidede budsjettforslag. Det hjalp lite.

Tilbakegangen i Vilberg valgkrets kom som en overraskelse. Venstre har kjempet for en ny barneskole til erstatning for Vilberg helt siden før valget i 2011. Selv om kommunestyrets flertall før valget i 2015 vedtok å bygge ny skole på Tynsåkjordet, er ikke byggingen startet. Tomten er ikke engang kjøpt. Før årets valg avslørte Venstre at kommunen krangler med grunneier om prisen, og har satt i gang forberedelser til ekspropriasjon. Venstres alternativ i 2015 var å plassere skolen i Trolldalen. Venstre har også kjempet for utvikling av Sundet, noe som var spesielt i fokus i forbindelse med stortingsvalgkampen i 2013, og foran valget i 2015. Venstre leverte eget høringssvar til områdeplanen for Sundet, og Knut Bakkehaug har vært sterkt engasjert i hvordan Sundet skal utvikles. I forbindelse med valgkampen redegjorde Venstre for hva vi hadde foreslått og stemt for i forbindelse med spørsmål om høyhus i Sundet.

Forhåndsstemmer: 50 (1,8%). Andel av Venstres stemmer: 24,39%

Dal: 24 (2,0%)