Reversering løser ikke framtidas utfordringer

Solveig Schytz er Venstres gruppeleder i Viken, foto: Sveinung Bråthen

Det nye fylkesrådet i Viken vil oppløse Viken så snart som mulig, Venstre er bekymret for at det går ut over tilbudet til innbyggerne.

– Ap, SV, Sp og MDG har lagt fram politisk plattform for det nye fylkesrådet i Viken. Det nye fylkesrådets fokus på å oppløse Viken så snart som mulig gjør oss bekymra for at alt nå settes på vent fra dag én. Viken gir store nye muligheter, å ikke utnytte dem er å kaste bort ressurser og muligheter, sier Venstres gruppeleder i Viken, Solveig Schytz.

Nederlag for kollektivtrafikken

Det nye fylkesrådet skriver i den politiske plattformen sin at de ønsker å få på plass et nytt billettsystem for Oslo og Viken, samtidig som de vil stikke kjepper i hjulene for fylkessammenslåingen. Solveig Schytz er derfor redd for at arbeidet med et nytt billettsystem vil hale ut i tid.

– Det som haster aller mest er å få på plass et nytt felles billettsystem for kollektivtrafikken i Viken og Oslo og sikre at kollektivtrafikken henger sammen. Dette arbeidet må forseres, det kan ikke vente på avklaringer i 2021, sier hun.

– Vi er også svært overrasket over at de har valgt å dele samferdselsområdet mellom to fylkesråder, én for kollektiv og én for vei og distrikt. Skal vi lykkes med utviklingen innenfor transportsektoren, og ikke minst kollektivtraffikken, så er det helt avgjørende at både vei, buss og tog planlegges mer samlet, ikke mer adskilt, legger hun til.

Ofrer elevenes valgfrihet

Fylkesrådet skriver også i plattformen at de vil “sikre nærskoleprinsippet” ved opptak til videregående skole. Buskerud og Østfold har praktiserer i dag hver sin modell for nærskoleprinsipp, mens Akershus har fritt skolevalg innenfor delregioner. Dette kan bety at elever i Akershus vil miste sin mulighet til å velge skole selv.

– Vi er også bekymra for elevenes valgfrihet når partiene skriver at de vil «sikre nærskoleprinsippet» i videregående skole. Venstre vil fortsette å jobbe for at vi får på plass et opptakssystem som sikrer elevene valgfrihet.

Regjeringen har sendt et forslag på høring om å innføre fritt skolevalg i alle fylker. Det er dermed ikke gitt at det nye fylkesrådet får muligheten til å begrense elevenes frihet til å velge skole i Viken.