Blågrønt på Nordstrand!

Catrine Fladsrud Vold (V), Knut Falchenberg (H) og Einy Langmoen (MDG) er enige om en samarbeidsavtale for bydel Nordstrand for perioden 2019-2023.

Da er valget over, bydelsutvalget er konstituert og vi har fått på plass de som skal være med å styre bydelen de neste fire årene. Førstekandidat Catrine Fladsrud Vold har blitt med i en flertallskonstellasjon bestående av Høyre, MDG og Venstre og sammen har forhandlingsdelegasjonene kommet fram til en samarbeidsavtale som skal brukes som rettesnor de neste 4 årene.

Samarbeidsavtale

Alle partiene har fått på plass sine hovedsaker og vi tror at dette blir et godt samarbeid til beste for bydelen de neste årene.

Det er selvsagt mye bra grønn politikk der, som at bydelen skal styres etter FNs bærekraftmål og at vi skal ta vare på grøntområder og grøntkorridorer for fugler og insekter.

For oss i Venstre, var det ekstra viktig å si noe om byutvikling, som på mange steder i bydelen har gått litt for langt. Vi ønsker at i de store utviklingsprosjektene som er på trappene, både på Lambertseter/Karlsrud og på Holtet, så må innbyggere og naboer i mye større grad få komme med sine innspill. De må bli tatt vare på og hørt i planleggingsprosessen. Vi ønsker fortsatt at trikkebasen på Holtet skal vurderes flyttet, slik at vi kan få en hub for næring, boliger og kultur- og fritidsaktiviteter for hele bydelen.

I byutviklingen ellers, er det viktig at også de kvalitative bestemmelsene tas hensyn til når reguleringsplaner lages. Det er ikke kun antall kvadratmeter og høyder og fortettingsgrad som skal være viktig, utseende og at nybyggene passer inn i helheten og nærmiljøet, skal telle like mye.

Partiene er også enige om ønsket om fritidsklubb på Sæter, kanskje i det gamle bydelshuset? Bydelen flytter inn i nytt bydelshus i februar, så nå gjelder det å komme opp med gode løsninger raskt.

Det står veldig mye bra i samarbeidsavtalen, og du kan lese mer her.

Konstitiuering

Periodens første BU-møte er også avholdt. Det tok 5 timer å konstituere nytt BU samt å gå gjennom sakskartet, men nå skal alt være i orden for videre arbeid.

Vi har utvidet komiteene slik at alle de politiske partiene er representert. Dette mente både MDG og Venstre var utrolig viktig da vi forhandlet. Det er viktig for partiene og de som sitter som enslige representanter i BU, det er viktig for lokalpolitikken på Nordstrand, vi får mye bedre løsninger jo flere som er med å uttaler seg, noe som til syvende og sist gjør dette viktig for lokaldemokratiet.

Catrine Fladsrud Vold sitter i BU og har valgt å ikke sitte fast i noen komite.

Olav Persson Ranes er valgt til leder i BUK-komiteen (Barn, ungdom og kultur). Vi har følgende varaer: Emma Romskaug Teigland, Jøran Aulin-Jansson og Lars Egil Heimdal.

Dag-Kristoffer Forberg er vår representant i HOS-komiteen (Helse og sosial). Der har vi følgende varaer: Mona Lunde Ramstad, Ane Wigers og Jørgen Veum-Wahlberg.

Ida Eline Fuglevik Dahler blir vår representant i BMS-komiteen (Byutvikling, miljø og samferdsel). Der har vi følgende varaer: Kristen Meltvedt, Jon Norberg og Catrine Fladsrud Vold.

Nordstrand Venstre gleder seg til å jobbe for at Bydel Nordstrand skal bli en enda bedre bydel for alle som bor her. Har dere spørsmål og innspill, er det bare å kontakte oss. Enten direkte til den enkelte representant, via vår Facebook-side eller ved å sende en e-post til [email protected]