Tidenes klimagjennomslag

Illustrasjonsfoto. , Illustrasjonsfoto. Envato

Onsdag var en merkedag for Lillesand. For første gang setter vi et konkret mål for utslippskutt, og det er et stort gjennomslag for oss i Venstre. Nå er det vedtatt at Lillesand skal bidra med minst 55% kutt i klimagassutslipp fram mot 2030. Det er ambisiøst mål som vi skal nå i samarbeid med hele samfunnet.

Vi ønsker at Lillesand kommune skal bli en foregangskommune på klima. Med høy befolkningstetthet, god tilgang på kompetanse og et næringsliv som viser vei, så har vi alle forutsetninger for å lykkes. Framfor å gjøre mange små tiltak som kommer få til gode og med begrenset effekt, så ønsker vi forutsigbare tiltak som gir størst mulig utslippskutt. I 2020 skal bystyret sammen med administrasjonen peke ut veien videre.

I budsjettet var det også andre viktige saker som vi har løftet høyt, og som nå kommer på plass. Å skape en god oppvekstkommune handler om både skole og fritid. Et fritidskort for barn og unge er bra for økt deltagelse i lag og foreninger, det kan bli et løft for folkehelsa – og det gir flere anledning til å delta i fritidsaktiviteter. Nå ser vi også fram til at regjeringa leverer på dette med statlige midler fra 2021.

Det var dessverre ikke flertall for å få på plass ekstra språkfag, men vi ønsker å gi elevene flere valgmuligheter. Når elevene får lære om det de selv er interessert i, vil flere kunne oppleve gleden ved læring. Derfor ønsker Venstre å gi elever mer frihet til å påvirke sin skolehverdag, og gi et bedre tilbud av både språk- og valgfag. Dette vil vi følge opp i senere budsjetter. I løpet av fireårsperioden ønsker Venstre å få på plass valgfag allerede fra femte klasse.

I sommer kom Venstre med ideen om å få på plass en vann- og aktivitetspark i Langedalstjønna. Nå vi fikk vi gjennomslag for å starte arbeidet med dette, og i regi av blant andre Frivilligsentralen og Lillesand Røde Kors kan vi ta de første stegene. Dette kan bli et kjærkomment gratistilbud som får folk i aktivitet, som trekker folk til Lillesand – og som kan bli et viktig tiltak for integrering og frivillighet.

På UNICEFs oppvekstbarometer kom kommunen vår på 129. plass. Venstre mener Lillesand må sette mål om å være på toppen av den lista.

Et siste gjennomslag for Venstre er satsinga på sentrum. Vi fikk gjennom seks millioner kroner for tre år tilbake, og med ytterligere styrking på 10 millioner i dette arbeidet kan vi gjøre store grep for å skape et enda mer attraktivt og levende sentrum.

Petter N. Toldnæs
Venstre