– MDG legger valgløftene om stor Nydalenpark i en skuff

Foto: Line Owren Fotografi

Oslo Venstres bystyrerepresentant Haakon Riekeles er skuffet over at byrådet og Høyre stemte ned innbyggerforslag om en ny stor park i Nydalen.

– Byrådet er ikke for en park på den størrelsen som innbyggerne vil ha og som Nydalen trenger. PBE får ingen politiske signal å jobbe ut fra, og dermed kan vi ikke forvente oss noe annet enn at parken uteblir. Det er synd, og spesielt synd for alle de i Nydalen som trodde på partiene som lovet park før valgdagen, sa Riekeles

Venstre helt klare på at det trengs en stor grønn park i Nydalen. Innbyggerforslaget ville vært et riktig steg i riktig retning:

– Det er to forslag denne i saken: Ett fra flertallet som oversender innbyggerforslaget til sitt endelikt i byrådet og et som sender en bestilling til byrådet om å få på plass en stor park i Nydalen. Venstre støtter det sistnevnte forslaget, sa Riekeles.

Les hele innlegget her:

Ordfører,

Det er ikke lenge siden nesten samtlige partier sto representert i Nydalen og snakket for velgerne der om park i Nydalen. I valgkampen var det nesten umulig å skille partiene fra hverandre i spørsmålet om en ny, stor park i Nydalen. I dag ser vi hvem som står ved løftene sine og hvem som ikke gjør det.

I oktober ble det klart at byrådet legger planene om å opprette en stor grønn park i Nydalen på is. Etter ukesvis med forhandlinger om ny byrådsplattform kom Ap, SV og MDG til enighet om stort og smått, men valgkampløftene om park i Nydalen ble lagt i en skuff.

Ordfører,

Det er to forslag denne i saken: Ett fra flertallet som oversender innbyggerforslaget til sitt endelikt i byrådet og et som sender en bestilling til byrådet om å få på plass en stor park i Nydalen. Venstre støtter det sistnevnte forslaget, som er i tråd med vår løsning: Vi ønsker at det skal fremmes et forslag for bystyret som inneholder en stor ny park i Nydalen med rekkefølgekrav knyttet til opparbeidelsen. På den måten mener vi at man kan få på plass en slik park uten at Oslo kommune trenger å ekspropriere tomt.

Men et slikt forslag om å anmode byrådet om å finne en løsning for Nydalen-parken ble for mye for MDG, SV, Ap og Høyre som stemmer ned dette forslaget til fordel for å oversende det uten noen politisk føring eller en gang et ytret ønske om at byrådet skal jobbe videre med det.

Og vi vet hva som skjer da. Byrådet er ikke for en park på den størrelsen som innbyggerne vil ha og som Nydalen trenger. PBE får ingen politiske signal å jobbe ut fra, og dermed kan vi ikke forvente oss noe annet enn at parken uteblir. Det er synd, og spesielt synd for alle de i Nydalen som trodde på partiene som lovet park før valgdagen.