Vi skal ikke bare beholde – vi skal utvikle lokalsentrene

Foto: Håvard Wannebo

—Det er du i din familie som bestemmer hvilken skole eller barnehage som passer dere; stor eller liten, nær eller fjern, privat eller kommunal. Derfor har Venstre fra dag 1 stått på for blant annet Varden for at dere skal ha denne valgfriheten. Jeg som politiker skal se til at mangfolden er der – slik at dere får velge det som er rett for dere, sa Magdalena Lindtvedt, gruppeleder Larvik Venstre ved appell ved nærmiljømarkeringen i Stavern der over 500 personer stilte opp under søndagskvelden den 26 januar.

Fordi vi er glade i plassen vi bor på, ønsker mange av oss både å ha jobb, skole, barnhage og venner nært. Når det er nært kan man sykle eller sykle dit man skal. Dette er selvsagt bra for miljøet, men samtidig for et barn kan denne gå eller sykkelturen være dagens mest spennende reise – kanskje møter man på en slange eller en frosk, oppdager et nytt tre eller blomst eller oppdager en ny gutt eller jente som bor i gaten nedenfor som man kan lære kjenne og leke med. Derfor trenger vi små barnehager i nærheten av der vi bor. Men det viktigste er at du har muligheten å velge.

Alt for ofte er det vanskelig å skjønne hva vi politiker sier og også hvorfor vi mener ulikt. I Venstre er vi sosialliberaler, alle sammen. Det er derfor vi er i Venstre. Vi stoler på at du kan og vil ta egne valg og at din frihet er viktig. Vi skal se til at alle kan få mulighet å velge.

Det er du i din familie som bestemmer hvilken skole eller barnehage som passer dere, stor eller liten, nær eller fjernt, privat eller kommunal. Derfor har Venstre fra dag 1 stått på for blant annet Varden fordi at dere skal ha valgfriheten. Jeg som politiker skal se til at mangfolden er der – slik at dere for velge det som er rett for dere.

Takk for at dere satt opp denne viktige nærmiljømarkering. Det sier alt om hvor gla dere er i Stavern at mange av dere ønsker noe mere enn å bo. Jeg trur neppe man har sett den oppslutningen i vårt nærområde fra folk hva jeg vet som dere viser idag. Og det var så gledelig å høre 10 punkts programmet fra Stavern Vel, fordi nærmiljø handler ikke bare om å beholde det vi har, det handler om å utvikle. Det trengs både skoler, barnehager, sykehjem, butikker, jobber, cafeer eller få en tilpasset bolig her slike at du kan beholde dine venner og dine kaffebesøk mm – kortreist for å få et nærmiljø. Venstre vil at vi både skal prioritere lokale håndverkere og kunstnere og få ut kulturskoletilbudet til nærmiljøene. Jeg håper dere skal fortsette å bruke det 10 punktsprogrammet oppemot oss politiker og fortelle oss hva det er dere ønsker å få til i Stavern for å utvikle plassen dere er så gla i å bo og leve på.

Tusen takk for at dere hørt på mine tanker og tusen takk for den jobben dere gjør. Venstre skal stemme som vi gjort hele veien, for mangfolden og for at dere skal kunne ta deres egne valg i deres hverdag.

Magdalena Lindtvedt