Rådmannen tar feil på alle punkter når det gjelder begrunnelser for anbefalt lokalisering av Ibsenbiblioteket

Illustrasjon

Tar feil på alle punkter

Rådmannen har lagt fram sin innstilling og anbefaler kulturkvartalet. Begrunnelsen er som følger: «’Trekrone’ i Kulturkvartalet vil svare ut både behovene for tjenestene kommunen skal levere, økonomisk får kommunen mest bygg for pengene og effektmålene bystyret har vedtatt for prosjektet blir ivaretatt.»

Punkt 1: Behov for tjenester som kommunen skal levere. Det er tre virksomheter som skal integreres; bibliotek, servicesenter og formidlingssenter for Henrik Ibsen. Det norske biblioteket er et folkebibliotek og det er nettopp det som har vært en suksessfaktor, at det er et tilbud til hele befolkningen. Da bør det være lettest mulig tilgjengelig.

Et servicesenter skal også være et tilbud til hele befolkningen og bør også plasseres der det er universelt tilgjengelig. Formidling av Henrik Ibsen foregår i dag både i Oslo, Grimstad og flere steder i Skien, så her er ikke 100 meter distanse noe moment for valg av den ene eller andre lokasjonen. Konklusjonen må derfor bli at Meierikvartalet er best egnet for å levere kommunens tjenester.

Punkt 2: Mest mulig bygg for pengene. I rådmannens innstilling finner vi følgende huskostnader for de to alternativene: «Trekrone» (Kulturkvartalet): 7.620 kvadratmeter og 245,2 millioner kroner. Det gir en kvadratmeterpris på kr. 32 180,-.

«Foranderlige perspektiver» (Meierikvartalet): 9.675 kvadratmeter og 260,38 millioner. Det gir en kvadratmeterpris på kr. 26.913, -. Selv med redusert parkeringsareal i kjelleren blir kvadratmeterprisen lavere her. Bestillingen er på 7.000 m2 og byggene, slik arkitektene har tegnet og beregnet må derfor skaleres ned.

Det blir gjort et poeng av at tomten i Meierikvartalet må kjøpes. Prisen er satt til 40,5 millioner. Markedsprisen for arealet som skal brukes i Kulturkvartalet (Lundeparken, dagens parkeringsplass og «Brunosten» er vurdert til 17 millioner. Dette området kan brukes til andre ting, eventuelt selges slik at denne verdien også bør regnes inn. Forskjellen blir da 23,5 millioner. Et alternativ kan jo også være å bygsle tomten i eksempelvis 100 år, noe som ikke er uvanlig praksis. Konklusjonen må derfor bli at man får mest bygg for pengene i Meierikvartalet.

Punkt 3: Ivaretagelse av effektmålene som bystyret har satt. Bystyret satte i 2016 opp 10 effektmål. Følgende fem effektmål vil klart favorisere Meierikvartalet som lokasjon:

• Mer liv i sentrum og økt bruk av tilstøtende byrom
  • Økt fellesskap og sosial interaksjon
  • Mer besøk i biblioteket
  • Øke barn og unges nysgjerrighet og kunnskap
  • Nye brukergrupper og brukere av biblioteket

For de to neste effektmålene spiller det ikke noen stor rolle hvor biblioteket ligger:

• Økt interesse, kunnskap og oppmerksomhet omkring Ibsens liv, verk og betydning
  • Økt variasjon i formidlingsmåter ved biblioteket

Så er det klart at «Trekrone» i tilfelle det blir bygd, blir et ikonbygg og derfor vil være best egnet for «Sølvåren», det nasjonale formidlingssenteret, beskrevet i de tre siste effektmålene:

• At Skien blir et selvfølgelig sentrum for Ibsenformidling og Ibsenturisme
  • Nasjonal oppmerksomhet og interesse omkring Ibsensatsingen til alle kultur- og kunnskapsaktører i Skien
  • Øke Skiens attraktivitet som reisemål

Konklusjonen må derfor bli at Meierikvartalet best ivaretar de fleste effektmålene. Samlet sett mener jeg derfor at man må finne andre punkter enn de rådmannen har begrunnet i sin innstilling, for å kunne si at Kulturkvartalet er best egnet som lokasjon for et nytt Ibsenbibliotek. Det er nevnt samdriftsfordeler, turistmål og andre momenter, men jeg mener dette er for lite konkretisert til å kunne vurdere nå.

De forskjellige utvalgene er nå i ferd med å gi sin innstilling og bystyret skal endelig avgjøre lokaliseringen den 5. mars. Jeg vil oppfordre de 55 representantene til å stemme etter egen overbevisning. Saken er for viktig for Skiens framtid til at den skal avgjøres av partilojalitet.

Ole Røed, Skien Venstre