Vestfold og Telemark Venstrekvinnelag er stiftet

Raymond Henriksen

Lørdag 29. februar.2020 ble Vestfold og Telemarks «avdeling» av Norges Venstrekvinnelag stiftet i Tønsberg.

Leder i Vestfold og Telemark Venstre, Aina Dahl, innledet møtet og overrakte en del historiske og morsomme klenodier til Tone Lind Jørgensen (Tønsberg) som seinere i møtet ble valgt til leder for det nye laget.

Etter konstitueringen var det valg av styre. Her ble Ingrid Strümke (Larvik) valgt til nestleder. De andre styremedlemmene er: Line Markussen (Bamble), Trine Ellefsen (Tønsberg) og Anne Marie Horntvedt (Sandefjord).

Vestfold og Telemark Venstrekvinnelag skal arbeide for å løfte kvinner i Vestfold og Telemark Venstre til lokalt, regionalt og internasjonalt arbeid. Det skal være et nettverk for debatt og utvikling og bidra til en politisk og organisatorisk bredde i fylkeslaget. Vestfold og Telemark Venstrekvinnelaget skal fremme likestilling i egen organisasjon og samfunnet for øvrig.

Dessverre kan vi i 2020 ikke hevde at likestilling på alle plan og i politikk eller samfunn, har blitt oppnådd.

Derfor har Venstrekvinnelaget forfattet en uttalelse for økning av pensjonen for minstepensjonistene. Det er som oftest kvinner som rammes av denne økonomisk krevende situasjonen og må leve under fattigdomsgrensen.

Dette eksempelet viser at arbeidet for likestilling og mot diskriminering fortsatt er viktig i dag og at vi derfor trenger et sterkt og aktivt kvinnelag, også i Vestfold og Telemark.